4 måneder og natteroderi

27. november 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

4 måneder og natteroderi

Kære Helen

Min datter er den sidste måneds tid kommet ind i en dårlig rytme, hvor hun vågner 3-5 gange om natten. Før vågnede hun nærmest på slaget 00.30 og igen 4.40 for at få mad, men nu er der intet forudsigeligt ved nætterne.

Jeg har svært ved at læse, om hun vågner pga. sult, tabt sut, drømme eller andet.
Første gang hun vågner får hun mad. Her spiser hun 50-100 ml (hun får flaske med MME). Anden gang forsøger jeg at berolige hende med en hånd, sutten og schhh. Omtrent halvdelen af gangene lykkes det mig at få hende til ro sådan, hvorefter hun igen kan sove et par timer før hun får mad igen. Men når det ikke lykkes mig at berolige hende får hun igen omkring 50 ml og så fortsætter det sådan natten igennem hver anden time.

Når hun puttes om aftenen ligger hun oftest i 15-20 minutter og griber i sine tæer, sin dyne eller sin sutteklud. Det er som om, hun ikke kan stoppe med at gribe ud og bare SKAL have noget i hænderne. Det resulterer så i, at sutten ryger ud et hav af gange, hvor jeg må ind og give hende den igen. Når jeg kommer ind, griber hun efter mine hænder og hiver dem til sig, ligesom hun gør med dynen og suttekluden. Hun gør det samme om natten, når hun vågner - ligger og griber eller kører hænderne rundt i ansigtet eller slår armene ned i madrassen og op over hovedet. Jeg må sommetider lægge hele min arm over hende for at få ro på hendes krop.

Hun puttes på samme måde hver aften: børste tænder, ren ble og nattøj, godnathistorie, tilbydes flaske, en sang og så ned i sin tremmeseng, hvor hun selv falder i søvn. Jeg forlader rummet, og det protesterer hun ikke over. Hun græder aldrig i forbindelse med putning, og hun elsker at komme i seng.

Min datter har den seneste måned fået to tænder, hvilket periodevis har ...

Annonce

... generet hende meget i dagtimerne, når hun skulle spise. Derfor har hun selvfølgelig visse dage haft behov for at spise oftere om natten.

Hun er godt med motorisk og kan trille fra både ryg til mave og onvendt. Hun rejser sig på sine arme, når hun ligger på gulvet, og hun snakker enormt meget.

En typisk dag:
6.30: vi står op
7:00: morgenflaske
8:00: puttes til lur og sover 1,5-2 timer
10:00: flaske
11:30: puttes til lur og sover 1,5-2 timer
13:00: flaske
15/15:30: puttes til lur og sover 1-2 timer
17:00: flaske
18:30ish: flaske i forbindelse med putning
Hun sover et sted mellem 18.30 og 19.30.

I løbet af dagen aktiverer jeg hende ved at vi pludrer, synger, danser, leger, øver motorikøvelser (venden rundt, cykler, stå, osv.), og vi laver mere stille aktiviteter, hvor hun ligger selv og leger og kigger, læser bog eller bare holdes tæt og tales med.

Vi går til babysvømning, rytmik og mødregruppe, kommer ud af huset hver dag, hvor vi går tur i skoven, handler ind, besøger venner eller får besøg. Og vi har også stille dage, hvor vi bare er os to og tager det mere langsomt herhjemme.

Jeg er ved at være desperat for at få nogle mere rolige nætter og længere søvnstræk. Jeg ved jo, hun kan, for det gjorde hun jo indtil for en måned siden.

Vi har prøvet alt: voksipose, sove i vores seng, sove på eget værelse, far står op - intet hjælper. De sidste par dage har hun fået et måltid grød i løbet af dagen, og det er hun helt vild med.

- Kan den natlige uro skyldes, at hun savner mig/nærhed?

- Vækker hun mon sig selv med sin bevægelser?

- Stimuleres hun for lidt eller for meget? Det virker som om, hun har svært ved at stoppe med at bevæge sig.

- Eller er det hele bare helt naturligt og en fase?

Bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre