Brev:
Opfølgende spørgsmål - problemer med aftenputning
6. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Opfølgende spørgsmål - problemer med aftenputning
Kære Helen
Tak for dine input. Vi har fulgt dine råd i en lille uge nu, og det er gået nogenlunde. Bedre end før i hvert fald. Der er dog stadig udfordringer.
Nu skifter vi hans ble, giver ham nattøj på, går lidt rundt med ham i armene hvor vi enten synger eller snakker. Han bliver dog hurtigt urolig og ked af det (han ved vist godt hvor det bærer hen af), så efter kort tid lægger jeg ham midt i vores seng, lægger mig ved siden af ham og ammer. Derefter ligger jeg bare tæt med ham og nusser ham.
Nogle dage er det gået ok og han er faldet i søvn relativt kort tid efter. Jeg bliver da liggende 10-15 minutter ekstra og lister derefter ud af soveværelset.
Vi putter ham jo ved 19-20 tiden, så der er jeg ikke rigtig klar til at gå i seng endnu.
Ved 21-22 tiden går jeg så ind og flytter ham over i sin vugge og jeg går selv i seng.
Men nogle dage vågner han efter kort tid, hvor han så enten græder eller bare er lysvågen. Mener du så virkelig at jeg skal amme ham igen, måske kun en lille time efter han sidst har fået mad???
I forvejen bliver han ammet 8-9 gange i døgnet, og han er en stor dreng der er ved at sprænge alle vægtkurver.
De sidste par dage har ikke været gode.
Så snart jeg lægger mig for at amme ham, så tager han brystet, sutter lidt og sætter så i et helt hysterisk skrig.
Til info, så græder han i det hele taget en del når han får mad. I næste uge skal han undersøges for refluks.
Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvorfor han bliver så ulykkelig. Er det fordi han forbinder dette måltid med at skulle sove, og derfor stritter imod? Er det fordi han får ondt i maven (refluks fx)? Er det fordi han ikke er sulten og derfor bliver sur over at få tilbudt mad igen?
Jeg kan forstå på dig, at du generelt råder til at babyer får mad lige inden en lur - hele dagen igennem!?
Min søn er en dreng, der beder om mad i det sekund han vågner fra en lur. Og når han så kun holder sig vågen halvanden til to timer mellem hver lur, så synes jeg det er lidt voldsomt at presse to måltider ind mellem to lure.
Efter hans sidste lur om eftermiddagen, går der ofte kun en time før han viser træthedstegn igen.
Derfor (fordi jeg jo ammer ham når han vågner af sin lur), er der ofte kun gået én times tid siden hans sidste måltid når jeg begynder at amme ham til natten.
Jeg kan jo godt forstå hvis han så ikke er sulten på det tidspunkt.
Men i hvert fald er det ret svært at amme ham i søvn, som du råder til.
Han vil heller ikke ligge i sengen med mig uden at blive ammet. Han begynder at skrige i vilden sky.
I øvrigt er han lige begyndt at trille fra ryg til mave.
Det gør mig egentlig derfor lidt utryg at lade ham ligge alene i sengen, som ovenikøbet kun er en halvanden mands seng.
Har du mon nogle opfølgende råd til os, så vi kan få vendt putningen til en mere positiv oplevelse for os alle?
Med venlig hilsen
Carina