Opfølgende spørgsmål - problemer med aftenputning

6. juni 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Opfølgende spørgsmål - problemer med aftenputning

Kære Helen

Tak for dine input. Vi har fulgt dine råd i en lille uge nu, og det er gået nogenlunde. Bedre end før i hvert fald. Der er dog stadig udfordringer.

Nu skifter vi hans ble, giver ham nattøj på, går lidt rundt med ham i armene hvor vi enten synger eller snakker. Han bliver dog hurtigt urolig og ked af det (han ved vist godt hvor det bærer hen af), så efter kort tid lægger jeg ham midt i vores seng, lægger mig ved siden af ham og ammer. Derefter ligger jeg bare tæt med ham og nusser ham.
Nogle dage er det gået ok og han er faldet i søvn relativt kort tid efter. Jeg bliver da liggende 10-15 minutter ekstra og lister derefter ud af soveværelset.
Vi putter ham jo ved 19-20 tiden, så der er jeg ikke rigtig klar til at gå i seng endnu.
Ved 21-22 tiden går jeg så ind og flytter ham over i sin vugge og jeg går selv i seng.

Men nogle dage vågner han efter kort tid, hvor han så enten græder eller bare er lysvågen. Mener du så virkelig at jeg skal amme ham igen, måske kun en lille time efter han sidst har fået mad???
I forvejen bliver han ammet 8-9 gange i døgnet, og han er en stor dreng der er ved at sprænge alle vægtkurver.

De sidste par dage har ikke været gode.
Så snart jeg lægger mig for at amme ham, så tager han brystet, sutter lidt og sætter så i et helt hysterisk skrig.
Til info, så græder han i det hele taget en del når han får mad. I næste uge skal han undersøges for refluks.
Jeg kan ...

Annonce

... simpelthen ikke regne ud hvorfor han bliver så ulykkelig. Er det fordi han forbinder dette måltid med at skulle sove, og derfor stritter imod? Er det fordi han får ondt i maven (refluks fx)? Er det fordi han ikke er sulten og derfor bliver sur over at få tilbudt mad igen?

Jeg kan forstå på dig, at du generelt råder til at babyer får mad lige inden en lur - hele dagen igennem!?
Min søn er en dreng, der beder om mad i det sekund han vågner fra en lur. Og når han så kun holder sig vågen halvanden til to timer mellem hver lur, så synes jeg det er lidt voldsomt at presse to måltider ind mellem to lure.
Efter hans sidste lur om eftermiddagen, går der ofte kun en time før han viser træthedstegn igen.
Derfor (fordi jeg jo ammer ham når han vågner af sin lur), er der ofte kun gået én times tid siden hans sidste måltid når jeg begynder at amme ham til natten.
Jeg kan jo godt forstå hvis han så ikke er sulten på det tidspunkt.
Men i hvert fald er det ret svært at amme ham i søvn, som du råder til.
Han vil heller ikke ligge i sengen med mig uden at blive ammet. Han begynder at skrige i vilden sky.

I øvrigt er han lige begyndt at trille fra ryg til mave.
Det gør mig egentlig derfor lidt utryg at lade ham ligge alene i sengen, som ovenikøbet kun er en halvanden mands seng.

Har du mon nogle opfølgende råd til os, så vi kan få vendt putningen til en mere positiv oplevelse for os alle?

Med venlig hilsen
Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet