Brev:
Søvnproblemer hos en urolig præmatur
27. maj 2019
Alder:
9 mdr.
Søvnproblemer hos en urolig præmatur
Kære Helen,
Tusind tak for en rigtig god brevkasse!
Jeg er mor til en for tidligt født dreng (9 uger før tid), som nu er 9 måneder (korrigeret 7 måneder). Han har altid sovet uroligt og skullet have megen hjælp til at holdes i søvnen. Han er blevet båret meget i vikle, sovet på os, og det har altid været svært at lægge ham over i vuggen. Han har desuden haft svært ved at ligge selv på gulvet og virket meget frustreret – særligt indtil han begyndte at krybe. Vi ved nu, at disse ting er normale for en præmatur.
De sidste 3 måneder har søvnen særligt været et problem om natten. Vi er her udfordret på tre punkter
1) Han vågner ofte adskillige gange om aftenen med et skrig og græder halvsovende. Han kan ikke trøstes liggende i tremmesengen (som står op ad vores seng), men må tages op og gåes med. Der har været lidt færre opvågninger på det sidste.
2) Derudover vågner han typisk helt op 1 – 2 gange om natten ad 30 – 90 minutters varighed. Han græder højlydt og må gåes med på armen, til han falder i søvn. Så vidt muligt lægges han i tremmesengen, før han sover helt og vugges med bed rockers. Forsøger vi at sætte os med ham på sengekanten, kaster han sig bagover og bliver meget frustreret. Han kan ikke slappe af i armene på os.
3) Desuden vågner han konsekvent mellem 5.00 og 5.40. Mens han ligger i sengen, virker han veloplagt og frisk. Efter ca. 10 minutter bliver han urolig og begynder at brokke sig – nok fordi han keder sig. De fleste dage bliver han træt meget hurtigt igen og kommer ud i barnevognen mellem 6.45 og 8, hvor han ofte sover i et par timer. Han er dog ikke træt på en rolig måde, men bliver pylret, vil bæres og er svær at få ro på.
Det bør nævnes, at han den sidste 1,5 måneder har været ramt af forkølelse, lettere ondt i ørerne, fået tænder og haft dårlig mave på skift. Dog fornemmer vi, at det langt fra er alle opvågninger, der skyldes smerte og ubehag, om end nogle gør. Derudover begyndte han at krybe allerede i en alder af 5,5 måneder (korrigeret), og det er muligvis også med til at gøre ham urolig i søvnen. Han er generelt meget urolig, kører i et meget højt gear det meste af dagen og er svær at få til at slappe af.
Far har taget over om natten nu. Jeg sover i et andet rum og kommer kun ind, når der skal ammes omkring kl. 24.00-1.00. Det har givet lidt færre opvågninger. Han spiser i øvrigt godt i dagtimerne.
Hans rytme ser nogen lune sådan ud. Dog svinger den noget fra dag til dag. Nogle gange får han en tidlig morgenlur, og så skubbes det hele.
5.20: Står op
6.00: Grød
8-10.30: Morgenlur – ammes nogle gange inden
11.00: Brød med pålæg, lidt frugt
12.30: Lidt ekstra brød/grød, hvis han er sulten
13.30-15/15.30: Middagslur – ammes inden
16.00: Grød med frugt
18.00: Aftensmad, fx kartofler og kødsovs
19.00: Aftengrød, hvis han stadig er sulten
19.30: I seng
Jeg håber meget, du har nogle gode råd til, hvordan hans søvn kan blive bedre. Vi er nogle meget trætte forældre.
Med venlig hilsen
Mor til en præmatur