Søvnproblemer hos en urolig præmatur

27. maj 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvnproblemer hos en urolig præmatur

Kære Helen,

Tusind tak for en rigtig god brevkasse!

Jeg er mor til en for tidligt født dreng (9 uger før tid), som nu er 9 måneder (korrigeret 7 måneder). Han har altid sovet uroligt og skullet have megen hjælp til at holdes i søvnen. Han er blevet båret meget i vikle, sovet på os, og det har altid været svært at lægge ham over i vuggen. Han har desuden haft svært ved at ligge selv på gulvet og virket meget frustreret – særligt indtil han begyndte at krybe. Vi ved nu, at disse ting er normale for en præmatur.

De sidste 3 måneder har søvnen særligt været et problem om natten. Vi er her udfordret på tre punkter

1) Han vågner ofte adskillige gange om aftenen med et skrig og græder halvsovende. Han kan ikke trøstes liggende i tremmesengen (som står op ad vores seng), men må tages op og gåes med. Der har været lidt færre opvågninger på det sidste.

2) Derudover vågner han typisk helt op 1 – 2 gange om natten ad 30 – 90 minutters varighed. Han græder højlydt og må gåes med på armen, til han falder i søvn. Så vidt muligt lægges han i tremmesengen, før han sover helt og vugges med bed rockers. Forsøger vi at sætte os med ham på sengekanten, kaster han sig bagover og bliver meget frustreret. Han kan ikke slappe af i armene på os.

3) Desuden vågner han konsekvent mellem 5.00 og 5.40. Mens han ligger i sengen, virker han veloplagt og frisk. Efter ca. 10 minutter bliver han urolig og begynder at brokke sig – nok fordi han keder sig. De fleste dage bliver han træt meget ...

Annonce

... hurtigt igen og kommer ud i barnevognen mellem 6.45 og 8, hvor han ofte sover i et par timer. Han er dog ikke træt på en rolig måde, men bliver pylret, vil bæres og er svær at få ro på.

Det bør nævnes, at han den sidste 1,5 måneder har været ramt af forkølelse, lettere ondt i ørerne, fået tænder og haft dårlig mave på skift. Dog fornemmer vi, at det langt fra er alle opvågninger, der skyldes smerte og ubehag, om end nogle gør. Derudover begyndte han at krybe allerede i en alder af 5,5 måneder (korrigeret), og det er muligvis også med til at gøre ham urolig i søvnen. Han er generelt meget urolig, kører i et meget højt gear det meste af dagen og er svær at få til at slappe af.

Far har taget over om natten nu. Jeg sover i et andet rum og kommer kun ind, når der skal ammes omkring kl. 24.00-1.00. Det har givet lidt færre opvågninger. Han spiser i øvrigt godt i dagtimerne.
Hans rytme ser nogen lune sådan ud. Dog svinger den noget fra dag til dag. Nogle gange får han en tidlig morgenlur, og så skubbes det hele.

5.20: Står op
6.00: Grød
8-10.30: Morgenlur – ammes nogle gange inden
11.00: Brød med pålæg, lidt frugt
12.30: Lidt ekstra brød/grød, hvis han er sulten
13.30-15/15.30: Middagslur – ammes inden
16.00: Grød med frugt
18.00: Aftensmad, fx kartofler og kødsovs
19.00: Aftengrød, hvis han stadig er sulten
19.30: I seng

Jeg håber meget, du har nogle gode råd til, hvordan hans søvn kan blive bedre. Vi er nogle meget trætte forældre.

Med venlig hilsen
Mor til en præmatur

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine