Brev:
Søvn - 9 mdr
24. april 2019
Alder:
9 mdr.
Søvn - 9 mdr
Hej Helen.
Først vil jeg sige at jeg er glad for både din brevkasse og dine bøger. Dine svar er altid meget nuancerede og fulde af gode ideer og information, som jeg flere gange er blevet inspireret af.
Vi bøvler med søvn om natten! Min mand og jeg har to dejlige drenge på hhv. 3 år og 9 mdr. Med den ældste bøvlede vi utrolig meget med al hans søvn, både nat og dag, og det kom først rigtig på plads da han var over 2 år. Han vågner dog stadig 1-2 gange om natten, ofte ca kl 23 og igen ud på morgenen. Nogle gange græder han, men han falder som regel til ro hvis han lige kommer over og ligger i ske lidt med en af os; ofte med sin far, nu hvor mor tager sig af baby.
Lillebror sover fint om dagen, er rimelig nem at putte om aftenen også, men har de sidste par måneder haft rigtig mange opvågninger i løbet af natten. Og det slider på mig.
For at give lidt baggrund på lillebrors (A) søvn fandt vi rimelig hurtigt en rytme for aftenen og natten, som holdt ved i lang tid; når min mand gik ind for at putte Storebror ca kl 19 lagde jeg mig på sofaen med lillebror og ammede/småsov et par timer, ofte til kl 22.30. Jeg kunne selv sove lidt eller se film eller læse imens, og på den måde gav det mening for mig ikke at forsøge at ændre på det. Ofte faldt min mand alligevel i søvn sammen med vores ældste;)
Så havde vi som regel et par vågne timer fra 22.30 til 00.30, hvor jeg ordnede huslige ting som opvask og vasketøj og madpakker mm, gik selv i bad, og gjorde A og mig selv klar for natten. Jeg arbejdede med ham i slynge eller skråstol da han var lille, og efterhånden kunne han sidde og lege ved siden af. Nogle aftener sad jeg også bare ved siden af ham og nød alenetiden med ham i fred og ro, mens min mand, der nu var "opstået fra de døde" og vågen igen, ofte havde arbejde at lave (svare mails mm) eller han gav en hånd med det huslige eller selv legede med baby så jeg kunne komme alene i bad. Så gik vi i seng ca 00.30 og sov så fra ca 01 - 05, havde en "bøvlet" urolig amme-time og sov så igen fra 6-7, hvor storebror står op og vækker os. Min mand står op kl 6 og er ude af døren 6.40.
Da A blev 8 mdr holdt han op, næsten fra den ene dag til den anden, med at vågne op sent om aftenen. Så begyndte vi på en mere "streamlinet" aftenrutine, hvor begge drenge får mad, bad og så grød, historie og den store ligger i ske med far til han falder i søvn ca kl 19, derefter flyttes han over i egen juniorseng, som er i samme rum, og den lille bliver ammet i søvn og puttet i sin tremmeseng ca kl 20. Han accepterer fint at blive lagt ned i tremmesengen, men vågner ca hver 2. time natten igennem og vil ammes. Så kan jeg lægge ham ned igen og så sover vi 1,5 til 2 timer igen.
Efter 1 uge på denne måde var jeg virkelig træt! Vi flyttede tremmesengen ind i legeværelset, og der sov jeg så også på en tynd madras på gulvet. Efter at have talt med min sundhedsplejerske "tog jeg mig sammen" og lavede lidt "sovetræning", og det gik over al forventning. Det lykkedes faktisk at "trøste ham på andre måder" end med mælk, uden al for meget gråd. Han lød egentlig ikke ked af det, mere bare irriteret over at der skete noget nyt. Når han skulle puttes sad jeg på en stol ved siden af hans seng i mørket og ammede ham til han blev rolig, tog ham fra, hviskede "sådan" og lagde ham ned. Så satte han sig op med det samme, eller rejste sig op og ruskede tremmer, og så tog jeg ham op og på skulderen og vuggede. Når han så "krævede" bryst, og jeg ikke rigtig kunne holde ham på skulderen lagde jeg ham ned i sengen. Når han stod op igen tog jeg ham op på skulderen igen, typisk 3 gange op og ned, så lagde han sig. Og det samme når han vågnede om natten, alt imens jeg hviskede "sååådann, sch..." Efter et par nætter begyndte han at sove 3, 4, op til 5,5 timer i træk!!! Det var fantastisk, men varede kun et par dage. Så blev han forkølet, og ekstra pylret, og græd mere, og så tog jeg ham ned på min madras og ammede natten lang. Det fungerede ikke så godt, også fordi han på en madras på gulvet bare kravler "væk" når han vågner om natten.
Da han var rask igen ville jeg gentage successen, men det lykkedes ikke. Han skreg meget mere, og jeg kunne ikke nænne at være så vedholdende. Så har jeg taget en blidere tilgang hvor han får "lov" til at amme til han næsten er faldet i søvn. Så trækker jeg brystvorten ud, og hvis han protesterer lægger jeg ham til igen, ellers lægger jeg ham ned. Når han vågner om natten får han også lov at amme hver gang, og ofte stopper han selv når han har fået nok, ellers accepterer ham som regel når jeg tager ham fra og lægger ham til igen. Det er meget skiftende om han tager et rigtigt måltid, eller om det bare er hyggespisning og en søvnassociation. Han tager slet ikke sut!
Her i påsken, hvor det blev varmere, tog vi tremmesengen tilbage ind i soveværelset. Legeværelset har aftensol, og det er fuldstændig som at sove i et drivhus. Helt forfærdeligt. Så hele sommeren er vi nødt til at få det til at fungere at sove i samme rum alle fire.
Jeg håber du stadig er med mig;)
De sidste 4-5 nætter, hvor vi alle har sovet sammen igen, har været rigtig hårde. Jeg kan ikke rigtig lave "sovetræning" uden at vække storebror. Og jeg kan alligevel heller ikke lide det når han protesterer meget. Jeg har ikke muligheden for at lægge mig med ham på gulvet, og han er en gang faldet ud af vores seng, så det er jeg rigtig bange for, skal ske igen. Pludselig er begge drenge begyndt at vågne helt op allerede kl 5! Så står den lille i sin tremmeseng og griner højlydt! Den store drømmer indimellem og taler/råber i søvne og vækker sin lillebror. Og min mand og jeg bliver jo nu vækket at begge drenge i stedet for kun den ene. Tit må jeg skifte hans ble og nattøj i løbet af natten, så meget ammer og tisser han.. Det er ærligt talt op ad bakke;) Og i mellemtiden har jeg jo også dårlig samvittighed over at amme hver 2 time natten lang. Så vænnes han jo til at være sulten om natten i stedet for om dagen. Og jeg er bare så træt at jeg har svært ved at se, hvilke af problemerne jeg skal tackle først.
Måske vænner drengene sig til hinandens lyde om en uges tid. Men amningen skal ved trappes ned - jeg har helt ondt i brysterne når jeg står op om morgenen. Jeg har bare rigtig svært ved at se hvordan jeg skal bære mig ad med nedtrapning; hvordan skal han forstå at han nogle gange gerne må amme, og andre gange ikke må? SKal far på banen med vælling i en flaske? til putning eller også om natten? skal jeg holde ud et par måneder endnu og så stoppe med al amning? eller noget helt andet? jeg er klar over, at 9 mdr ER en "svær" alder.
Bort set fra vores natteroderi trives vi som familie. Storebror er i børnehave 2-3 formiddage om ugen, og ellers laver vi selv udflugter eller legeaftaler. Jeg planlægger også at hjemmepasse A til han fylder 3. A trives, er glad og hans dagsrytme ligner meget den, du foreskriver i din bog om mad, bort set fra at han gerne vil amme noget mere, og især den sidste uges tid eller to. Han er endda begyndt at "afbryde" måltider ved bordet for at komme op til mig og amme i stedet. Jeg tænker hans gummer også klør indimellem. Han har dog ingen tænder der er brudt frem endnu.
Som sagt er han en glad og dejlig og eventyrlysten baby. Det er mest de voksne i familien, der er utrolig udmattede efterhånden:)
Håber du kan se skoven for træer (for vi kan ikke:))
Mange hilsener,
zombie-mor