Brev:
Putning og døgnrytme
13. februar 2019
Alder:
7 mdr.
Putning og døgnrytme
Hej Helen,
Tak for dit svar omkring amning. Vi har skåret natamningerne fra, og arbejder på at skære ned til 4 amninger om dagen. Det gik ok med at skære fra om natten, men så blev vi syge så jeg kan ikke helt se endnu om det har hjulpet på antal opvågninger om natten, men det justerer sig sikkert ind :)
Nu hvor jeg har meldt mig ind så kommer alle mine ophobede spørgsmål!
Mit næste spørgsmål handler om putning og lidt om dags rytmen.
Om dagen følger vi din plan fra bogen om mad og børn, så godt vi kan. Det kan være lidt svært nogle gange, hvor han sover 40 min til formiddag den ene dag og 3 timer den næste dag. Men som oftest sover han en lang lur om formiddagen og et lidt kortere om eftermiddagen. Jeg vil tro, han sover 3-4 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten.
Vi har en mega god rutine om dagen, efter vi købte en sovepose til barnevognen. Han falder nærmest i søvn mens vi lukker posen! Nu hvor han er blevet lidt ældre får han lov at sidde op i barnevognen indtil han bliver træt. Vi har dog haft lidt svært ved at overføre vores gode ritual fra dagen til natten! Igen har vi prøvet lidt forskelligt:)
I starten sov jeg på hans værelse hvor vores baby sov på sin madras ved siden af på gulvet. Da han var 3 måneder flyttede vi ind på soveværelset hvor vi begyndte at ligge ham i tremmesengen. Vi har bygget vores seng oven på nogle skabe, så den er ekstra høj, så det var ikke så praktisk at have tremmesengen i soveværelset, fordi det var svært for mig at løfte ham ind og ud af tremmesengen, der lige kunne være kilet ind mellem væggen og vores seng. Så vi flyttede hans seng tilbage på hans værelse og min madras ind på værelset igen, men med afstand imellem vores senge. Så lå jeg med ham på madrassen til han var lige ved at falde i søvn og løftede ham så over i hans egen seng.
Da han så var ca 6.5 måneder flyttede jeg tilbage i soveværelset. Så begyndte jeg at ligge ham i hans seng vågen og sidde ved siden af, holde ham lidt i hånden og sådan, indtil han faldt i søvn, hvilket kunne tage lang tid, mellem 30-60 min. Vi har lagt en tynd madras ind på hans værelse, så jeg kan ligge ned og amme ham ved sengetid.
Men så begyndte han at kravle, så når amningen var slut så skulle hele værelset undersøges, og hvis jeg lagde ham i hans seng så blev sengen endevendt! På det sidste har vi købt en indendørs sovepose, men når vi lægger ham i sengen, så bliver han ked af det, så har vi taget ham op og gået rundt med ham på armen, men jeg føler heller ikke det er holdbart i længden!
Om aftenen får han hver anden dag et bad 1 times tid før sengetid og vi læser også en bog for ham på hans værelse (den samme bog).
I tillæg til putteritual er vi (mig og manden) heller ikke helt enige om dagsrytme, fordi nogle gange vågner han f.eks. kl 15 eller 14.30 fra sin sidste lur (nr 2 lur). Jeg vil helst ikke have han sover en lur til, fordi så kommer han bare så super sent i seng. Han plejer at blive træt efter ca 3.5 time, men jeg synes heller ikke det er en god idé at han kommer i seng kl 18.00 fordi så begynder han måske at være parat til at stå på kl 4.00 eller 5.00, og så bliver hele dagsrytmen jo bare skubbet. Hvis vi holder ham vågen så bliver han mega overtræt, han bliver ikke ked af det, men man kan næsten ikke drive ham i seng, før han nærmest dejser om!
Om dagen går vi ture, synger, læser bøger, kravler, spiser, leger med spejlbillede osv. Vores dreng bliver snart 8 måneder og er meget aktiv, når man bærer ham eller han sidder i sin stol vipper han konstant med sine ben! Han er meget opmærksom, nysgerrig og glad! Jeg ved ikke om han begynder at have lidt seperationsangst, han har i hvert fald været svær at ligge fra sig i et par uger, fordi han bliver ked af det når man ligger ham på gulvet, og hvis han ikke kan se én, hvis man nu lige går i køkkenet eller lignende, så begynder han at kalde.
Har du nogle råd ift. dagsrytmen, om vi skal lægge ham tidligt eller holder ham vågen lidt længere, samt hvordan vi kan hjælpe ham med at finde ro om aftenen?
Med venlig hilsen
Laila