Vågner skrigende 5-12 gange hver nat siden fødsel

7. december 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Vågner skrigende 5-12 gange hver nat siden fødsel

Kære Helen,

Tak for en fantastisk brevkasse! Vi bruger den ofte og er altid en stor hjælp. Nu vil vi selv prøve at skrive ind.

Kort om os:
Min mand, jeg og vores førstefødte Ida på 16 mdr. (født: 13/08.2017) bor i Brasilien, Sao Paulo. Vi flyttede hertil da Ida var 6 mdr. gammel.

Problem:
Ida er vågnet 5-12 gange HVER nat siden fødsel. Ofte skrigende og utrøstelig. Hvad kan det være? Hvad kan vi gøre? (Vi har dog oplevet måske 6 nætter hvor hun kun er vågnet 2 gange). Oveni dette ønsker vi også at stoppe med modersmælkerstatning (MME). Hvordan gør vi det bedst?

Læger - Fra spæd var vi til:
-Adskillige almindelige lægebesøg.
-Hospitalstjek fra top til tå.
-Hofte skanning.
-Utallige kiropraktor besøg.
-Fyseoteropeut.
-Øre/næse/hals læge.
Alt uden svar på hvorfor hun vågnede igen og igen skrigende om natten.

Læger - Siden hen er vi fortsat med utallige lægebesøg i Brasilien, vi har været ved:
-Flere almindelige lægebesøg.
-Øre/næse/hals læge.
-Neurolog.
-Refluks specialist.
-Osteopath.
Igen, alt uden svar på hvorfor hun stadig vågner skrigende om natten.

Søvncoach og godnatrutine:
Da Ida var 3 mdr. gammel fik vi hjælp fra en søvncoach. Vi er ikke i tvivl om at Ida var kolik. Siden da har vi hver aften givet hende den samme rutine med ro i hjemmet, godnatbad, -bog og -sang og putning kl. 20:00, altid med sin elskede bamseklud og uden sut.

Ingen babysitting:
Ida er endnu ikke blevet babysittet af andre, fordi vi ved hun vågner efter måske 20min, 40min el. 1 time, ked af det, skrigende og utrøstelig på det punkt hvor hun ikke vil røres ved, hun piller sig i ørerne, hiver sig i håret og har to gange slået sig selv i hovedet.

Egen seng og vores seng:
Hun puttes altid i hendes egen seng, med sin puttebamse. Men ender altid med at komme op i vores seng, sammen med kun mig mor, oftest. Far tager bestemt også nætter. Dog kan det stadig tage 1 +/- time at trøste hende, hvor hun kæmper imod, når skrigeturerne tager til. Uanset hvad får hun altid nærhed og kærtegn. Og nu også MME og kamillete om natten.

Ofte syg:
Ida er ofte syg med forkølelse, feber, forstoppet mave osv. Derfor kommer hun ...

Annonce

... netop op i vores seng da hun er tilstoppet og ikke kan trække vejret, selvom vi bruger næsespray, saltvandsdråber og snotsuger.

Mælk og MME:
Jeg gav bryst dag OG nat indtil hun var 1 år. Aldrig via flaske. Hun fik også grød, mos og mad fra 6 mdr. som hun viste fin glæde for. Da lægen her i Brasilien mente Ida var undervægtig ville han have vi gav hende Nestlé MME (Det anbefaler de indtil 3 år her!!). Nu elsker Ida MME og gider ikke rigtig mad. Hun drikker ca. 400 milliliter om dagen og 400 milliliter om natten. Det har stået på i 4 mdr. nu.

Vi vil gerne stoppe helt med at give hende MME. Skal vi tage det ud af dagen først, eller skal vi tage det helt væk om natten først, eller skal vi trappe ned? Hvordan stopper vi med at give hende MME?

Med fokus på at stoppe MME og give Ida en rolig nattesøvn, er planen umiddelbart at fjerne MME’en helt om natten, i håb om at det kan give maven ro. Vi ville starte d. 1. januar, da Ida og jeg er alene i DK hos familie og venner i hele januar og februar 2019.

Sådan ser en dag ud for os:
-Vågner ml. kl. 6-8 om morgenen (det veksler meget, alt afhængigt af hendes nattesøvn). Ofte ked af det og skrigende også de første 20 min. hun vågner.
-Morgengrød efter 30 min.
-Hun skal være i sin Brasilianske vuggestue kl. 9. og får frugt der.
-Hun sover i vuggestuen kl. 10/11 (I 30 min til 1 time) (Vi har for nyligt fjernet MME’en her).
-Hun får frokost kl. 11:30/12.
-Hun bliver hentet kl. 14.
-Hun puttes derhjemme med flaske kl. 14:30/15 og sover ca. i 1 time og 20 min.
-Vi leger el. tager ud og oplever, og får snacks.
-Hun får aftensmad med os kl. 18:30/19.
-Hun får godnatbad kl. 19/19:30.
-Hun puttes med flaske kl. 20 (Giver flasken fra sig inden hun sover).
Dog spiser hun stort set ikke noget af det grød/mad/snacks hun tilbydes, og vi prøver med forskellige retter.

SÅ, vi håber du kan hjælpe os med foreslag til: Hvad kan det være der generer Ida om natten? Hvad kan vi gøre for at undgå at hun vågner grædende, skrigende og utrøstelig? Og hvordan stopper vi bedst med MME?

På forhånd tusind tak og igen tak for denne fantastiske brevkasse.

Bedste hilsner,
Idas mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor