Falder sent i søvn - 19 mdr.

19. september 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Falder sent i søvn - 19 mdr.

Hej Helen

Så har vi prøvet dit råd 11 aftener.

Stadig op kl. 06-06.30 og 1,5-2 timers middagslur. Engang imellem længere kan jeg se på forældre intra - op til 3 timer.
Aftensmad kl. 17.30
Hygge med storesøster. Vi bader ikke hver aften, da jeg ikke mener huden har godt af det (er selv plaget af eksem og ekstrem tør hud).
Storesøster puttes lidt i 19, mens vi laver havregrød og gør Sia klar til natten.
Der falder en dejlig ro over Sia i den halve time hun er alene oppe uden storesøster.
Spiser havregrød (hun spiser som regel en ret stor portion), får børstet tænder, læser en bog i sofaen hvor hun slapper fuldstændig af, sætter MusiCure på og putter hende kl. 19.30-19.40.

Den eneste ændring er, at nu tager det aldrig 2 timer for hende at falde i søvn (med mindre far er alene med hende...), men det tager stadig konsekvent 1-1,5 time for hende at falde i søvn og det begynder igen at være aftener, hvor hun er oftere ked af det end kun brokker sig.

Når hun har rumsteret rundt i en times tid og begynder at blive rigtig træt, er vi begyndt at have held med at putte dynen fast rundt om hende og efter 2-3x med det, så falder hun i søvn. Men den første time virker intet.

Har du andre gode ...

Annonce

... råd?

Jeg er begyndt at blive frustreret og generelt mere og mere ked af at være mor til hende, for jeg kan snart ikke se mig ud af det mere fordi jeg ikke ved, om det stopper om 1 måned eller 1 år...

Jeg får ingenting lavet i den tid det tager hende at falde i søvn og når hun endelig sover kl. 20.30-21, så orker jeg heller ikke mere.

Tilføjelse:
Jeg var alene med pigerne i går og jeg orkede ikke endnu en aften i den dur, så Sia fik lov at blive oppe. Jeg fik endelig lavet de huslige ting jeg plejer mens Sia tullede efter mig og vi sad bagefter og så lidt stille og rolig fjernsyn.
Hun kom derfor først i seng 21.30, hun blev liggende og jeg sagde, at nu skulle hun sove og jeg ville gå i bad imens (badeværelset ligger næsten ved siden af hendes værelse).
Hun sov da jeg var færdig efter et kvarter og jeg har haft en god aften uden frustrationer og nedtrykthed.

Hun var lidt vrøvlet her til formiddag og har også lavet en aftale med vuggestuen nu, at hun må maks sove 2 timers middagslur og ikke senere end til kl. 14, hvis hun falder sent i søvn.

Jeg håber ikke hun skal så sent i seng hver aften, men det er måske det, der skal til for at bryde vanen med at tumle rundt?

Venlig hilsen
Sias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor