Brev:
Falder sent i søvn - 19 mdr.
19. september 2018
Alder:
19 mdr.
Falder sent i søvn - 19 mdr.
Hej Helen
Så har vi prøvet dit råd 11 aftener.
Stadig op kl. 06-06.30 og 1,5-2 timers middagslur. Engang imellem længere kan jeg se på forældre intra - op til 3 timer.
Aftensmad kl. 17.30
Hygge med storesøster. Vi bader ikke hver aften, da jeg ikke mener huden har godt af det (er selv plaget af eksem og ekstrem tør hud).
Storesøster puttes lidt i 19, mens vi laver havregrød og gør Sia klar til natten.
Der falder en dejlig ro over Sia i den halve time hun er alene oppe uden storesøster.
Spiser havregrød (hun spiser som regel en ret stor portion), får børstet tænder, læser en bog i sofaen hvor hun slapper fuldstændig af, sætter MusiCure på og putter hende kl. 19.30-19.40.
Den eneste ændring er, at nu tager det aldrig 2 timer for hende at falde i søvn (med mindre far er alene med hende...), men det tager stadig konsekvent 1-1,5 time for hende at falde i søvn og det begynder igen at være aftener, hvor hun er oftere ked af det end kun brokker sig.
Når hun har rumsteret rundt i en times tid og begynder at blive rigtig træt, er vi begyndt at have held med at putte dynen fast rundt om hende og efter 2-3x med det, så falder hun i søvn. Men den første time virker intet.
Har du andre gode råd?
Jeg er begyndt at blive frustreret og generelt mere og mere ked af at være mor til hende, for jeg kan snart ikke se mig ud af det mere fordi jeg ikke ved, om det stopper om 1 måned eller 1 år...
Jeg får ingenting lavet i den tid det tager hende at falde i søvn og når hun endelig sover kl. 20.30-21, så orker jeg heller ikke mere.
Tilføjelse:
Jeg var alene med pigerne i går og jeg orkede ikke endnu en aften i den dur, så Sia fik lov at blive oppe. Jeg fik endelig lavet de huslige ting jeg plejer mens Sia tullede efter mig og vi sad bagefter og så lidt stille og rolig fjernsyn.
Hun kom derfor først i seng 21.30, hun blev liggende og jeg sagde, at nu skulle hun sove og jeg ville gå i bad imens (badeværelset ligger næsten ved siden af hendes værelse).
Hun sov da jeg var færdig efter et kvarter og jeg har haft en god aften uden frustrationer og nedtrykthed.
Hun var lidt vrøvlet her til formiddag og har også lavet en aftale med vuggestuen nu, at hun må maks sove 2 timers middagslur og ikke senere end til kl. 14, hvis hun falder sent i søvn.
Jeg håber ikke hun skal så sent i seng hver aften, men det er måske det, der skal til for at bryde vanen med at tumle rundt?
Venlig hilsen
Sias mor