Svar: Falder sent i søvn - 19 mdr.
19. september 2018
Alder:
19 mdr.
Kære Sias mor
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Det er rigtig godt, at I har fået nedbragt puttetiden, så det nu tager 1-1.5 time og ikke længere to timer eller mere for Sia at falde i søvn. Når hun stadig ikke virker parat til at sove, så kan der være flere årsager til dette. Det ene er, at hun nogle dage sover 3 timer til middag, så hun af den grund ikke er træt og parat nok til at blive puttet, når du forsøger. Selvom god søvn om dagen kan avle god søvn om natten, så er det ikke tilfældet hos jer, og den situation I befinder jer i... det er nogle andre ting, som spiller ind hos jer.
Det andet er, at hun igennem flere måneder har vænnet sig til, at det at blive puttet om aftenen er forbundet med et ritual, som tager lang tid, at det er den erfaring, hun har med sig, og dermed det hun forventer, når hun skal sove. Og for at give hende en erfaring med sig om, at det at komme i seng og falde i søvn er forbundet med et ritual, som varer ca. 15 minutter, så er du nødt til at putte hende så sent, at du med sikkerhed ved, at hun vil kunne sove inden for denne tid. Hvilket faktisk er præcist det du har gjort, da du var alene med pigerne i går - uden at vide, at det var det, du gjorde :)
Det betyder, at hvis hun konsekvent ikke falder i søvn før klokken er 21-21.30, så skal hun ikke puttes før dette tidspunkt. Samtidig er det vigtigt, at du holder fast i stå op tidspunktet om morgenen og holder fast i middagslurens længde. Det er ikke om dagen eller om morgenen, at søvnen skal forlænges, det er om aftenen. Det betyder, at du gennem flere dage og aftener, er nødt til at bibeholde samme rytme og altså putte hende senere, end hun egentlig har behov for, også selvom hun samlet set kommer lidt i søvnunderskud. Det er netop vigtigt, for at hun begynder at føle sig træt og parat til at sove, når hun puttes.
Og så skal du gradvist rykke hendes puttetidspunkt frem. Det betyder, at hvis hun lige nu først sover 21.30, så rykker du hende frem til 21.15, 21.00, 20.45, 20.30, 20.15.. altså flytter hendes puttetidspunkt med ca. 15 minutter af gangen. Du skal bibeholde samme ritual, så selve potningen er ens og genkendelig, men så det er tidspunktet som gradvist flyttes frem. Og som sagt skal dagsrytmen holdes.
Du kan ikke flytte på tidspunktet aften efter aften. Det vil ofte være nødvendigt, at du bibeholder samme puttetid flere aftener i træk, før du kan flytte på tidspunktet igen. Det kan også sagens være sådan, at du efter et par aftener med puttetid kl 21, pludselig oplever, at hun en aften kan puttes allerede kl 20.30, hvilket du så gør - men aftenen efter er hun måske først parat til at blive puttet 20.45, og så er det dette tidspunkt, du så holder fast i nogle aftener, før du så putter hende lidt tidligere igen... Du er på den måde nødt til at være fleksibel i forhold til de signaler, din datter sender, og du skal også være tålmodig i den periode, hvor I øver dette... Og så tager det rigtig lang tid - ofte 5-6 uger, og det er under forudsætning af, at hun ikke bliver syg undervejs, ikke skal skifte institution, flytte eller at der sker andre større ændringer i hverdagen...
Med hensyn til længden af middagsluren, så er det sådan, at hvis din datter viser stort behov for at sove 3 timer til middag, så kan det være nødvendigt at tilbyde hende denne lange lur - men samtidig med, at du skruer på puttetidspunktet om aftenen, så kan dagsluren afkortes med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige, at hun om dagen også gradvist skal vænnes til at sove lidt mindre - det kan godt være for voldsomt, hvis man fra den ene dag til den anden skærer en time af middagsluren...
Hvis hun normalt trives med at sove 2 timer til middag, så kan du godt aftale med vuggestuen, at I holder fast i en middagslur af netop to timers varighed - samtidig med at du sikrer et fast stå op tidspunkt.
Det betyder derfor, at vuggestuen og dig skal samarbejde om at hjælpe din datter til en mere hensigtsmæssig rytme. I skal vide, hvad I hver især gør, hvorfor og hvordan. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men i stedet et spørgsmål om at hjælpe hende med at sove på tidspunkter, som er relevante for hendes alder, og som samtidig sikrer hendes søvnbehov. At ændre på en rytme er ikke så let, men jeg håber, at du har fået lidt idé om, hvordan man gør det...
Så lige nu kan det altså sagtens være en løsning, at du putter lillesøster så sent, at du ved, at hun kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter og vænner hende til at få denne erfaring med ind i kroppen. Som du selv skriver, så var aftenen langt bedre for jer alle, du kunne nå en masse praktisk, komme i bad, og lillepigen sov uden at nogen af jer blev frustreret. Det er netop en god erfaring at arbejde videre med, men det tager som sagt tid... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske