Brev:
Kæmper mod søvnen
19. maj 2018
Alder:
11 mdr.
Kæmper mod søvnen
Kære Helen
Tak for en god og brugbar brevkasse.
Jeg har en søn på 11 måneder. Som for nyligt er begyndt at kæmpe meget imod søvnen. Han har tidligere været meget nem at putte, hvor vi har givet ham sutten, sunget en sang samt kys og har efterfølgende kunnet forlade rummet, hvorefter han selv faldt i søvn efter 10-15 min.
Den seneste uge er han begyndt at være meget insisterende på ikke at blive lagt ned, når han skal sove, både i barnevognen og i sengen om aftenen. Det er særligt slemt om aftenen, hvor han starter med at rejse sig op og smide sutter, bamser mm ud af sengen. Efter det har stået på 15-30 min, hvor vi jævnligt går ind og lægger ham og putter ham igen, begynder han at græde. Gråden tiltager herefter gradvist indtil han bliver helt utrøstelig, tydeligvis meget træt. vi trøster ham i sengen, og går ud af rummer, lidt efter begynder han at græde igen, og vi trøster igen. Dette kan godt fortsætte en 30 min. De sidste par dage har vi prøvet at give mad (trykpose) og drikke når han begynder at græde i sengen, for at være sikre på det ikke skyldtes sult/tørst, hvilket ikke umiddelbart virker til at være tilfældet, da han fortsætte gråden efterfølgende.
Emil (min søn) er netop begyndt i vuggestue (per 2. maj) - indkøring er gået rigtig godt og pædagoger oplyser, at han både spiser og sover godt - de har ingen problemer med at putte ham i institutionen.
Et typisk døgn for Emil ser således ud:
Vågner kl 6
Spiser morgenmad med den øvrige familie kl 7
Får en formiddagssnack kl 8.30
Afleveres i vuggestue umiddelbart efter
Sover 30-45 min omkring kl 9
Hentes i vuggestue efter endt eftermiddagslur typisk omkring 14.30
Spiser grød, frugt og brød kl 16
Aftensmad med familien kl 18
Puttes kl 19.30
Ammes 1 gang om natten (hvilket er den eneste tilbageværende amning)
Vågner typisk omkring 4 gange i løbet af natten.
Har du gode råd eller andet der kan hjælpe til at lette Emil putning og evt. sove bedre? Hvornår tænker du jeg kan droppe natte amningen?
Venlig hilsen
Emils forældre