Vanskelig putning og opvågninger

30. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vanskelig putning og opvågninger

Kære Helen.

Jeg skriver til dig angående min snart 6 mdr gamle søn. Hverdagen er gået lidt i hårdknude hjemme hos os pga. vanskelig putning og mange opvågninger.

Han er enormt svær at putte (og har altid været) både dag og nat og græder som pisket, hvis ikke vi tager ham op. Hverken vuggen, sshh, ae eller sang hjælper. Han har aldrig brugt sut, selvom vi efterhånden har prøvet de fleste modeller. Vi har ellers prøvet at indføre putteritual, hvor han bliver ammet, sunget for og puttet med hans sutteklud, men herefter står den på skrig og skrål indtil han er helt hæs og rød i hovedet. Han stopper med at græde når man tager ham op, men græder endnu mere når man så lægger ham igen. Efter mange putteforsøg ender vi tit med at pakke ham i dynen og enten amme ham i søvn eller sidde med ham på en fitnessbold og hoppe indtil han sover. Barnevogn virker heller ikke og han vil helst bare sidde i bæresele. Vi har også prøvet at putte ham før eller senere end han viser træthedstegn (gnider i øjne og pylrer) men det er med ...

Annonce

... samme resultat.

Hvordan får vi puttet vores lille søn uden gråd ? Det er SÅ hårdt at han bliver så ked af det!

Næste problem er så, at han vågner efter 45 min om dagen og ca. hver 2. time hele natten. Nogle gange kan man få ham videre i søvnen ved at gøre det samme som han faldt i søvn ved (fitnessbold eller amning) og andre gange må man tage ham op, selvom han tydeligt er mere træt. Han sover ca. 2 timer formiddag, 1 time til middag og 1/2 time om eftermiddagen og sover afbrudt fra 19-07 om natten. Løser dette opvågningsproblem sig, når han lærer at falde i søvn selv?

Han er ellers en glad og meget nysgerrig dreng. Han får skemad morgen og aften hvor han spiser ca. 1,5 dl + vand af kop og ammes derudover. Han vejer 10 kg og er 75 cm lang.

Det skal lige siges at han har væske i det ene mellemøre som vi går til kontrol med. Han sover med hævet hoved, men det har ikke hjulpet på søvnen.

Håber virkelig at du kan hjælpe, for vi er alle 3 trætte og frustreret over situationen.

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.