Svar: Vanskelig putning og opvågninger

30. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)

Det lyder for mig som om, at i gennem længere tid har forsøgt at adskille amning og putning - og det kan jeg godt forstå, fordi der meget vel kan være en sammehæng mellem det at falde i søvn med brystet i munden og have mange opvågninger om natten... MEN, som det kører hos jer, og som det har kørt det sidste stykke tid, så er det ikke nogen god idé at adskille bryst og søvn.

Som det er lige nu, så græder jeres dreng rigtig meget, når han skal sove, og det betyder, at han begynder at forbinde det at sove med noget som ikke er rart - og det gør ikke hans søvn efterfølgende bedre og mere sammenhængende, tværtimod :) Dertil kommer, at du jo ofte ender med at amme ham alligevel. Du skriver, at I ofte forsøger at amme, synge og putte med putteklud, men han skriger og græder til han er helt hæs. Når I tager ham op, så stopper han med at græde, når I forsøger at putte ham igen, så bliver han atter ulykkelig - og du ender med at pakke ham i dynen og enten amme ham i søvn eller sidde med ham på en fitnessbold og hoppe indtil han sover... Og jeg tænker derfor, at for at få vendt dette mønster, hvor putningen trækker ud og han kun bliver mere og mere ked af det, og I naturligt bliver mere og mere frustrerede, så synes jeg, at du lige nu skal prioritere at amme ham i søvn.

Som du selv skriver, så er det "så hårdt, at han bliver så ked af det". Og det er vigtigt, at det at falde i søvn forbindes med noget trygt, dejligt og rart, og når det gør det, så kan du arbejde på at han slipper brystet, før han sover helt og dermed lære at falde i søvn og mere på afstand af dig. Men lige nu vil jeg foreslå, at du enten sætter dig og ammer ham i din favn og lader ham falde i søvn hos dig - og først derefter flytter du ham hen, hvor han skal sove. Eller at du vælger at lægge dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham liggende, og lader ham falde i søvn liggende tæt ved dig. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng, og når han så sover, så kan du godt trække dig væk og han kan sove videre alene.

Du kan også med fordel koble hans tremmeseng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Igen naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan være en måde at vænne ham til at sove i egen seng og stadig er du tæt ved siden af ham, kan berolige ham med hænder, kærtegn osv. så han hele tiden kan mærke at du er der.

Hvis du er meget imod at amme ham i søvn, så tænk på, at han lige nu lærer at forbinde det at sove med noget trygt. Og han lærer at falde i søvn liggende, og uden at I skal gå rundt med ham eller hoppe med ham på en bold. Det er også vigtig læring og gode rutiner for tiden fremadrettet... :)

Derudover, så spiller det naturligt også ind, hvordan det går med skemaden. Nu hvor han er 6 måneder gammel, så skal han tilbydes mange måltider hele dagen igennem og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at indføre en rytme, hvor han får skemad, når han vågner ...

Annonce

... og bryst før han skal sove. På den måde skabes der plads til begge dele og han fyldes tilstrækkeligt op om dagen til at kunne undvære mælken om natten. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk/bryst om natten, at hans behov bliver tilstrækkeligt dækket hele dagen igennem.

En plan for dagen til en 6 måneders dreng kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, dagen starter som nu ca. kl 07...

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes også lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur, måske ca. 9.30, og det er helt fint, hvis han sover sin længste lur her. Du skriver, at han ofte sover ca 2 timer om formiddagen, og det må han meget gerne.

Frokost 12-12.30: Tilbydes grøntsagsmos og stille og roligt skal begyndes med kød eller fisk i mosen. Vand af kop og suppleres også gerne med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden.

Ammes og puttes til middagslur, måske ca. kl 14.30-15 og sover her ca. 45 minutter som nu

Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos og frisk blød frugt i hånden, som han selv kan sidde og sutte på. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til dagens 3. lur som er en kort powernap som nu

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos og også her begyndes der med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - altså lidt senere, end I gør lige nu.

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes lige nu, men denne amning trappes gradvist ud i takt med at skemaden om dagen øges og han skal nu lære at sove igennem uden bryst om natten. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05.

Som I kan se, så har jeg flyttet hans puttetidspunkt om aftenen, så han bliver puttet lidt senere, for en del af jeres udfordringer kan godt hænge sammen med at han puttes for hurtigt efter sidste lur.

Derudover så arbejder I på en meget lang nattesøvn. Puttes kl 19 og sove til kl 07, det tror jeg er for lang tid for ham, og det vil naturligt gøre det sværere for ham at sove tungt og sammenhængende... derfor tænker jeg, at han måske skal puttes en time senere... Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 6 måneder gammel, er 14.5 time i døgnet, og jeg tænker, at hvis jeres dreng sover ca 11 timer om natten, to timer om formiddagen, 45 minutter + 30 minutter om eftermiddagen, så får han samlet sit søvnbehov rigtig fint dækket.

Det spiller naturligt også ind på hans opvågninger, at han lige nu har væske i mellemøret. Det giver smertejag, når han har ligget ned lidt og kan meget vel være forklaringen på den afbrudte søvn. Derudover er han måske også ved at få tænder, hvilket også kan gøre ondt, så det gør ikke søvnen bedre. Det er rigtig fint, at I har eleveret hans hovedgærde, og I kan evt. tale med lægen om muligheden for at give ham lidt smertestillende i en periode...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor