Urolige nætter - 17 mdr.

7. marts 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Urolige nætter - 17 mdr.

Kære Helen

Først og fremmest tak for dit sidste svar angående min datters pylrede humør og ekstreme træthed. Som du selv var inde på, er hun lidt for tidlig født, og blodprøverne (som jeg nærmest tvang vores læge til at tage) viste, at hun havde en ret seriøs jernmangel. Efter tilskud i 14 dage fik vi vores glade lille datter igen :-) Jernmanglen indebar, at hun tog imod alle infektioner, så det hjalp også, at hun ikke hele tiden var syg.

Desuden tror jeg afgjort, at du havde ret i, at jeg som gravid med hendes lillebror, undlod at tage hende op som jeg plejede. Hun savnede derfor mit nærvær og kropslig kontakt. Det fik vi også fluks gjort noget ved :-)

Jeg har termin om en uge med hendes lillebror, og vil derfor lige vende mine tanker omkring hendes søvn.

Først og fremmest har hun i et par uger haft meget svært ved at falde i søvn. Jeg plejede at kunne synge for hende og så nusse hende de sidste få minutter ind i drømmeland. Nu græder og græder hun i lang tid, stiller sig op i sengen og virker helt fortabt.

Hun er desuden i en måneds tid begyndt at vågne igen 3-4 gange i løbet af natten. Hun var ellers LIGE begyndt at sove igennem. En gang imellem kan jeg lulle ...

Annonce

... hende tilbage i søvnen - men ofte græder og græder hun lige meget, hvad jeg gør. Hun virker nærmest vred og skubber mig væk fra sin seng. Det kan forekomme både tidligt og sidst på natten. Det virker som om, at hun er ved bevidsthed.

Det eneste, der hjælper, er en flaske varm mælk (ca. 125 ml), når hun skal sove - og evt igen i forbindelse med opvågning om natten. Desuden kan det hjælpe, hvis min mand tager hende med ind på vores sofa og sover tæt med hende (så min gravide krop kan få lidt søvn). Hun var ellers stoppet helt med mælken for 2-3 måneder siden efter eget valg.

Jeg tænker, at det kan have betydning (har jo læst mange af dine besvarelser efterhånden), at hun er begyndt at øve sig i at gå. Kun få skridt - men det er en stor ting for hende (og for os), og fylder en del i hverdagen. Endelig har det måske betydning, at min mand og jeg hakker lidt mere på hinanden end vi plejer. Vi elsker hinanden utrolig højt, men som højgravid er min tærskel ikke så høj for tiden.

Ud over dine umiddelbare tanker, vil jeg også høre, om mælken er et problem? Må hun få så meget mælk, og hvordan med mælkesukker osv.? Kan der være andre behov, vi overser?

Mange kærlige hilsener
Annette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge