6 år og sover (for) sent

21. januar 2017

Kategori:
Alder:
6 år, 6 mdr.

6 år og sover (for) sent

Kære Helen

Jeg skriver til dig, fordi vores søn på seks 1/2 år ofte først sover omkring kl 22 om aftenen. Og han skal op kl 6.45 om morgenen. I weekenderne sover han til kl 8. Vi er ved at gå op i limningen over, at han ikke falder i søvn i ordentlig tid, nu han jo går i skole. Han virker ok med skolen og har fået gode kammerater, men synes, det er lange dage og synes det er hårdt at skulle lave opgaver - især hvis han komme til at lave fejl.

I de sidste par år har vi vænnet ham til, at vi ligger hos ham til han sover. Og han sover inde hos os. I den senere tid har det betydet, at den der har puttet, har ligget derinde i to timer, og så er den aften gået. Så vi besluttede, at nu skulle det være slut. Nu går vi frem og tilbage - i et par timer. Og ender desperat med at lægge os ind tilsidst, indtil han sover. Hvilket jo egentlig ikke var meningen, selv om det jo ikke er så længe, vi ligger der, som før. Vi har godt nok kun trænet det i knap to uger. Og det er en svær forandring for ham.

Med til historien hører, at han altid har sovet mindre end gnm snittet. Når andre ...

Annonce

... babyer sov 20 timer i døgnet sov han 12-14 højst, når de andre børn i mødregruppen sov, sad han og underholdt mig og de andre mødre, jeg travede byen tynd for at lære ham at tage én lang middagslur, lige lidt hjalp det, vi kæmpede som sindssyge for at putte ham om aftenen., han har aldrig nogensinde faldet i søvn i cykelstolen, over middagsmaden, på sofaen om eftermiddagen - som andre børn. Når vi er sammen med venner og deres børn falder de omkuld en efter en omkring ham, han falder ikke omkuld.

I et godt stykke tid nu har han sovet ti timer i døgnet, og når han sover, sover han. Ved skolestart var han megatræt et par måneder, men det var så også det. Men nu er vi nede på ni timer, nogle gange lidt mindre - bortset fra i weekenden, hvor han sover fra ca 22 til ca 8. Jeg spekulerer på, om det simpelthen er ok med ni timer til hverdag. Og jeg spekulerer på, om han simpelthen først skal puttes fra kl 20.30/21? Og så i den sidste vågne tid bare skal tegne eller læse eller lignende. Vi må jo nok erkende, at han ikke pludselig ændrer sig - men desperate bliver vi uanset.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet