Brev:
Dårlig vane ved putning
12. januar 2017
Alder:
4 mdr.
Dårlig vane ved putning
Kære Helen,
Jeg skriver, da jeg har brug for lidt vejledning i forbindelse med en dårlig vane, vi desværre har fået etableret, når vores søn på 4 måneder skal puttes om aftenen.
Som regel tager han en kortere lur tidligt på aftenen (omkring kl. 19) og kommer i seng kl. 22-22.30. Problemet er, at han kun vil sove, hvis jeg ammer ham i vores seng, eller han bliver vugget på min kærestes arm. Det er især et problem ved luren, hvor han vågner ganske kort tid efter og er meget ulykkelig (nogle gange 10 min, efter jeg er gået ud, andre gange 20-30 min.) Han bliver liggende i vores seng under luren.
Vi har begge svært ved at trøste ham, og sutten hjælper heller ikke. Derfor tager vi ham op, selv om han virker meget træt og egentlig godt kunne sove lidt mere, er min vurdering.
Når han får mad inden natten, er det okay at flytte ham over i hans egen seng efter et stykke tid. Den er koblet til vores seng, så det er nemt at komme til ham, når han har brug for det. Og så kan han godt tage et stræk på 3-4 timer uden mad eller opvågnen.
Et eksempel:
Sover 22.30, vågner igen kl. 02-03.00 og får mad. Vågner igen kl. 06 eller 07 til lidt mere mad og står op kl. 08.30-09.
Om formiddagen sover han fint lur på op til 2 timer i barnevogn på altanen og tager et skrab igen efter middag, hvis jeg går en tur med vognen, hvilket jeg som regel gør.
Så det er primært om aftenen, vi har brug for hjælp til, så jeg ikke bruger flere timer på at ligge med ham i soveværelset hver aften. Og så andre også på sigt kan putte ham. Det, kan jeg godt være nervøs for, kan blive et problem.
Så: hvordan får vi vænnet ham af med at han kun kan falde i søvn ved mit bryst om aftenen? Alle gode råd modtages med kyshånd.
Med venlig hilsen,
K