Dårlig vane ved putning

12. januar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dårlig vane ved putning

Kære Helen,

Jeg skriver, da jeg har brug for lidt vejledning i forbindelse med en dårlig vane, vi desværre har fået etableret, når vores søn på 4 måneder skal puttes om aftenen.

Som regel tager han en kortere lur tidligt på aftenen (omkring kl. 19) og kommer i seng kl. 22-22.30. Problemet er, at han kun vil sove, hvis jeg ammer ham i vores seng, eller han bliver vugget på min kærestes arm. Det er især et problem ved luren, hvor han vågner ganske kort tid efter og er meget ulykkelig (nogle gange 10 min, efter jeg er gået ud, andre gange 20-30 min.) Han bliver liggende i vores seng under luren.

Vi har begge svært ved at trøste ham, og sutten hjælper heller ikke. Derfor tager vi ham op, selv om han virker meget træt og egentlig godt kunne sove lidt mere, er min vurdering.

Når han får mad inden natten, er det okay at flytte ham over i hans egen seng ...

Annonce

... efter et stykke tid. Den er koblet til vores seng, så det er nemt at komme til ham, når han har brug for det. Og så kan han godt tage et stræk på 3-4 timer uden mad eller opvågnen.

Et eksempel:
Sover 22.30, vågner igen kl. 02-03.00 og får mad. Vågner igen kl. 06 eller 07 til lidt mere mad og står op kl. 08.30-09.

Om formiddagen sover han fint lur på op til 2 timer i barnevogn på altanen og tager et skrab igen efter middag, hvis jeg går en tur med vognen, hvilket jeg som regel gør.

Så det er primært om aftenen, vi har brug for hjælp til, så jeg ikke bruger flere timer på at ligge med ham i soveværelset hver aften. Og så andre også på sigt kan putte ham. Det, kan jeg godt være nervøs for, kan blive et problem.

Så: hvordan får vi vænnet ham af med at han kun kan falde i søvn ved mit bryst om aftenen? Alle gode råd modtages med kyshånd.

Med venlig hilsen,
K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder