Brev:
Putning og søvn - 2 år, 3 mdr.
5. januar 2017
Alder:
2 år, 3 mdr.
Putning og søvn - 2 år, 3 mdr.
Kære Helen
Tak for en god brevkasse.
Jeg skriver til dig, fordi vi har brug for hjælp til, hvordan vi skal gribe putningen af vores 2 årige datter an (hun er 2 år og 3 måneder). Den er nemlig gået lidt i hårdknude.
Vores datter har aldrig været nem at putte, men det har aldrig været så svært, som det er i øjeblikket. Hun er en glad pige, der stortrives i vuggestuen og derhjemme, udvikler sig normalt og er nysgerrig og glad for nye ting og mennesker.
I lang tid har vi kunnet putte hende i hendes egen seng ved 8-tiden og sidde inde ved hende indtil hun sov. Hvilket typisk ville vare en time. Så ville hun vågne om natten og komme ind til os i dobbeltsengen og sove resten af natten.
Lige inden jul var hun mavesyg og fik i den forbindelse lov til at sove hos os hele natten. Og siden har det været helt umuligt at putte hende i egen seng. Hun bliver meget ked af det, bare vi nærmer os sengen. Og hvis vi har insisteret, nægter hun at lægge sig ned. Hun kæmper og protesterer og er så vedholdende, at det kan tage flere timer.
Det har betydet, at vi har valgt at lægge hende til at sove i vores seng i stedet, for at bære hende ind i egen seng, når hun var faldet i søvn. Problemet ved det er, at det stadig tager enormt lang tid at putte (typisk 1,5 time) og de seneste dage, er hun vågnet, når vi har båret hende ind i egen seng og været meget ked af det, og har derfor fået lov til at komme ind til os igen. Hun vågner stadig også om natten.
Der er ingen tvivl om, at hun er B-menneske, men selv når vi trækker hendes sengetid til senere end vanligt, tager det lang tid, før hun sover.
Det jeg godt kunne tænke mig dine refleksioner om er:
Hvad der kan ligge bag, at hun har svært ved at falde i søvn: er hun utryg eller bange og hvordan kan vi bedst håndtere det?
Hvordan kan vi fremadrettet skabe en soverutine, der kan hjælpe hende med at falde trygt og roligt i søvn?
Vores aftener ser typisk sådan ud:
Kl. 17:30/18 spiser vi aftensmad. Umiddelbart herefter kommer vores datter i bad, og sidder der et godt stykke tid, da hun er rigtig glad for det. Herefter er der leg/boglæsning mv. indtil ved 8-tiden, hvor en af os går i gang med putteritualet. Her læser vi et par bøger og synger.
Jeg ser frem til at læse dit svar.
De bedste hilsner
Gry