Egen seng, op ned metode, afvænnes med natamning

24. marts 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Egen seng, op ned metode, afvænnes med natamning

Kære Helen.

Min datter er snart 7,5 mdr., og har hidtil sovet med mig i dobbeltsengen hver nat. Det lykkes oftere og oftere at få hende i søvn ved schhhh, fremfor amning, men jeg ammer desværre stadig 5-10 gange i løbet af natten pga. opvågninger med gråd. (Jeg har altid haft svært ved at få hende videre i søvnen, og hun har oftest dagslure på max 3 kvarter). Derudover er hun begyndt at trille rundt, så det er nu ikke længere forsvarligt at lade hende ligge alene i dobbeltsengen.

Vi ønsker nu at hun skal sove i egen seng, og at hun max bliver ammet 1 gang i løbet af natten.

Er det for meget for hende på een gang, at lære at sove i egen seng, og blive afvænnet med amning, eller er det ok, og oplagt at slå de to fluer med 1 smæk?
Hvad synes du om op ned metoden? Det bliver svært at trøste hende, når hun er i egen seng.. (Hun bruger ikke sut). Jeg er altså i tvivl om hvordan vi skal gribe det an. Far har mod på, at det er ham der gør det.. Men på en måde vil jeg gerne selv.. :-)

Vi prøvede i nat for første gang. Hun blev puttet i egen seng, hvor far gav hende flaske. Hun var træt, men blev meget ulykkelig derefter. Jeg tog over da hun aldrig har grædt så voldsomt. Holdt hende lidt i armene, lagde hende ned, aede hende, sagde schhhhhh, og ...

Annonce

... efter ca. 30 min sov hun.

Skal vi fortsætte sådan? Og hvad når hun vågner om natten? Skal jeg forsøge at trøste, evt tage op i armene hvis hun er helt fortvivlet, og så ned i egen seng, altså op ned metode, eller skal jeg tage hende over til mig, og amme og så tilbage når hun sover?

Jeg har aldrig fået hende lært at sove ude, (sover i dobbeltseng om dagen også), kun i de få tilfælde hvor hun er faldet i søvn i vogn, og har sovet videre efter at vi er nået frem.
Bør jeg, aht. hvordan det kommer til at foregå i dagpleje (starter om 3-4 mdr.), arbejde på at lægge hende ud i vognen når hun tager sine 2 lure i løbet af dagen? Eller skal jeg forsøge ikke at ændre på alt for meget på een gang? Det er måske en fordel at bruge egen seng på dagtid lige nu, så hun hurtigt bliver fortrolig med den..?

Hun har de sidste par uger været meget urolig når hun skulle sove. Vender og drejer sig, og triller rundt i hele sengen, imens hun græder. Det er som om hun helst vil ligge på maven, men har svært ved at slappe af i armene, og få hovedet ned. Kan man hjælpe hende til ro på nogen måde?

Det var mange spørgsmål, beklager. Men synes jo det hænger lidt sammen det hele.

På forhånd tak, også for din fantastiske hjemmeside.

Med venlig hilsen
Stine.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far