Brev:
Är det dags att gå över till att sova en gång?
19. marts 2014
Alder:
15 mdr.
Är det dags att gå över till att sova en gång?
Kära Helen, tusen tack för ditt svar på mitt förra brev där du utförligt skrev dina råd.
Elias har blivit mycket bättre och är nu frisk från all sjukdom (det är den hårdaste månaden i min och pappans liv och vi har varit väldigt olyckliga och det har blivit mycket gråt och dålig stämning). Båda våras föräldrar bor långt bort så vi har inte någon riktig hjälp från dem.
Elias har alltså äntligen börjat sova bättre om natten sedan snart 2 veckor tillbaka då hans 3-dagars feber tog slut och han vaknar inte längre var och varannan timme med oro och är inte längre vaken flera timmar i sträck som innan (då han kunde vakna kl 1 och vara vaken till 03). Han vaknar fortfarande någon gång per natt (1-2 gånger oftast) men den första gången vill han bara ha sutten och att man lägger händerna över hans kropp för att han ska somna om i sin säng och den andra gången (oftast runt 04-05 på morgonen) lägger vi han i våra dubbelsäng och han sover vidare till ca 06.30-07 bredvid min sambo (jag sover då i gästsängen för vi kom fram till att han nog kanske kände sig för instängd att sova mellan oss två trots att vi har en 180 cm bred säng.).
Nu till det som jag skulle behöva din hjälp och goda råd med nu.
Han har för det mesta varit rätt lätt att natta men på sista tiden (sedan han blev frisk) kan det ta 30-60 minuter att lägga han, så det kan sluta med att han sover först 20.45 när det var tänkt att han skulle sova 19.45. Det är inte bra för vi vill att han ska sova senast kl 20 för sitt eget bästa. Han sover fortfarande 2 gånger på dagen (en ca 9-10.30 och en ca 14-14.40) och detta gör han i sin vagn i voksipåsen ute på balkongen) men sedan han blev frisk har han blivit SÅ svår att få att sova och det som tidigare tog max 5 minuter innan han sov kan ta 25 minuter idag. Igår för exempel när han skulle sova sin eftermiddags sömn sov han först 14.40 och sov till 15.15. Det blir både för lite men samtidigt också för sen sömn. Det tar lång tid innan han sover och hans sömn blir så kort. Min fråga är därför: Är det dags att gå över till att sova en gång om dagen för Elias? Skulle en bra idé vara att låta han sova ca 2 timmar mellan kl 10-12 eller är det dåligt om han sover vid den tiden han annars äter lunch (kl 12)? Är 2 h lagom? (Han sover ju så olika många timmar från natt till natt men vanligtvis från ca kl 19.45-20.00 till 06.30-06.45 med två korta uppvaknanden om natten.
När jag ändå skriver om Elias sömn vill jag passa på att fråga kring sovvanor till natten också. Hur ser en bra godnatt rutin ut enligt dig? Just nu ser den ut såhär: bad kl. 18.30 sedan får han creme och pyjamas, gröt vid kl 19.05 och sedan lite lugnare lek med inte alltför ljust i stuen/køkkenet och sedan skifte ble och sedan går vi in i hans rum där jag då sitter med han i mitt knä i en stol och så läser jag och pappan en saga, sjunger en sång, ber en natt-bön och sedan lägger vi han i sin säng och efter det släcker vi lampan helt som innan har lyst svagt. Är det bättre att från början lägga han i sin säng och låta han ligga där och lyssna saga med lampan tänd eller hur ska man gå till väga bäst? Vi har haft samma godnattrutin sedan han var 4 månader så det kanske är dags att ändra något som vi inte har tänkt på? Har du någon idé?
För övrigt är Elias snart 15 månader (den 23. Mars), han har kunnat gå själv sedan han var 10 månader och älskar att vara ute och gå själv, han har börjat få mjölk i sin kost då han inte längre reagerar på mjölkprotein som innan, underbart!
Jag tackar på förhand för ditt svar, jag är så glad att jag har dig att skriva till - du är guld värd! :-)
Vänlig hälsning
Elias mamma