Är det dags att gå över till att sova en gång?

19. marts 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Är det dags att gå över till att sova en gång?

Kära Helen, tusen tack för ditt svar på mitt förra brev där du utförligt skrev dina råd.

Elias har blivit mycket bättre och är nu frisk från all sjukdom (det är den hårdaste månaden i min och pappans liv och vi har varit väldigt olyckliga och det har blivit mycket gråt och dålig stämning). Båda våras föräldrar bor långt bort så vi har inte någon riktig hjälp från dem.

Elias har alltså äntligen börjat sova bättre om natten sedan snart 2 veckor tillbaka då hans 3-dagars feber tog slut och han vaknar inte längre var och varannan timme med oro och är inte längre vaken flera timmar i sträck som innan (då han kunde vakna kl 1 och vara vaken till 03). Han vaknar fortfarande någon gång per natt (1-2 gånger oftast) men den första gången vill han bara ha sutten och att man lägger händerna över hans kropp för att han ska somna om i sin säng och den andra gången (oftast runt 04-05 på morgonen) lägger vi han i våra dubbelsäng och han sover vidare till ca 06.30-07 bredvid min sambo (jag sover då i gästsängen för vi kom fram till att han nog kanske kände sig för instängd att sova mellan oss två trots att vi har en 180 cm bred säng.).

Nu till det som jag skulle behöva din hjälp och goda råd med nu.
Han har för det mesta varit rätt lätt att natta men på sista tiden (sedan han blev frisk) kan det ta 30-60 minuter att lägga han, så det kan sluta med att han sover först 20.45 när det var tänkt att han skulle sova 19.45. Det är inte bra för vi vill att han ska sova senast kl 20 för sitt eget bästa. Han sover fortfarande 2 gånger på dagen (en ca 9-10.30 och en ca 14-14.40) och detta gör han i sin vagn i voksipåsen ute på balkongen) men sedan han blev frisk har han blivit SÅ svår att få att sova och det som tidigare tog max 5 minuter innan han sov kan ta 25 minuter idag. Igår för exempel när han ...

Annonce

... skulle sova sin eftermiddags sömn sov han först 14.40 och sov till 15.15. Det blir både för lite men samtidigt också för sen sömn. Det tar lång tid innan han sover och hans sömn blir så kort. Min fråga är därför: Är det dags att gå över till att sova en gång om dagen för Elias? Skulle en bra idé vara att låta han sova ca 2 timmar mellan kl 10-12 eller är det dåligt om han sover vid den tiden han annars äter lunch (kl 12)? Är 2 h lagom? (Han sover ju så olika många timmar från natt till natt men vanligtvis från ca kl 19.45-20.00 till 06.30-06.45 med två korta uppvaknanden om natten.

När jag ändå skriver om Elias sömn vill jag passa på att fråga kring sovvanor till natten också. Hur ser en bra godnatt rutin ut enligt dig? Just nu ser den ut såhär: bad kl. 18.30 sedan får han creme och pyjamas, gröt vid kl 19.05 och sedan lite lugnare lek med inte alltför ljust i stuen/køkkenet och sedan skifte ble och sedan går vi in i hans rum där jag då sitter med han i mitt knä i en stol och så läser jag och pappan en saga, sjunger en sång, ber en natt-bön och sedan lägger vi han i sin säng och efter det släcker vi lampan helt som innan har lyst svagt. Är det bättre att från början lägga han i sin säng och låta han ligga där och lyssna saga med lampan tänd eller hur ska man gå till väga bäst? Vi har haft samma godnattrutin sedan han var 4 månader så det kanske är dags att ändra något som vi inte har tänkt på? Har du någon idé?

För övrigt är Elias snart 15 månader (den 23. Mars), han har kunnat gå själv sedan han var 10 månader och älskar att vara ute och gå själv, han har börjat få mjölk i sin kost då han inte längre reagerar på mjölkprotein som innan, underbart!

Jag tackar på förhand för ditt svar, jag är så glad att jag har dig att skriva till - du är guld värd! :-)

Vänlig hälsning
Elias mamma

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to