Brev:
8 mdr. og kun én lur daglig?
5. januar 2014
Alder:
8 mdr.
8 mdr. og kun én lur daglig?
Kære Helen
Vi har et spørgsmål angående vores lille pige på 8½ måned.
Hun står op ca. Kl 07:00 med resten af familien og har indtil for nylig sovet 2 lure om dagen på sammenlagt 3-4 timer (ca 2 timer per lur plus/minus). Men efterhånden er det som om nummer 2 lur ligger så sent at vi først har kunnet få hende i seng ved 10-11 tiden om aftenen til natten.
Vi har enkelte gange på det sidste prøvet med kun en lur om dagen. Her står hun op ved ca. 07:00 tiden og sover fra ca 11-14:30. Og hun virker ikke specielt pylret om aftenen, gnider sig i øjnene men vi bruger stadig lang tid på at putte hende til natten (et andet problem som kommer lidt senere i dette brev). Men så får vi hende så til at falde i søvn med 19:30 tiden. Her sover hun så til ca. 07:00 næste morgen, dog afbrudt af amninger hver 2-3 time (hvilket hun dog ikke synes at vågne meget op til). Denne rytme passer jo os i familien en del bedre, men vi synes bare det er meget meget tidligt at hun går ned til 2 lure.
Hun bliver ikke pivet eller klynker meget ved denne rytme, men hun har altid virket meget mild og aldrig klynket meget, så på en måde kan jeg også blive urolig for om hun kan sige tydeligt nok fra. Hvad siger du? Bør vi holde os på de 2 lure om dagen noget tid endnu, eller tænker du at det er ok for en pige på 8 mdr. at være nede på en lur om dagen ???
Derforuden er der den udfordring at hun i høj grad bruger brystet som søvn association. Vi har nærmest opgivet at putte hende uden brystet. Hun har kravlet siden hun var 7 mdr. og hun rejser sig nu op ved alting hele tiden og øver sig kraftigt i at gå. Så vi kan godt mærke at hun er kommet i seperationsangstfasen (den er dog ikke voldsomt udtalt) og hun har utrolig meget motorisk uro når hun skal sove. Det er nemt nok at putte hende i barnevognen om dagen, men om aftenen kan hun ikke finde ro uden brystet i munden i tilstrækkelig lang tid til at hun er faldet godt hen.
Hvis man går med hende viklet ind i dynen, ormer og vrider og drejer hun sig, sparker og skubber og giver anledning til at hun vil ned og kravle. Hvis man får hende til at falde i søvn ved brystet, når man sidder og ammer og derefter går lidt rundt med hende sovende i armene uden bryst, vågner hun op på et splitsekund når man lægger hende. Og så begynder hun at vende sig og kravle og prøver at komme op og stå ved kanter osv. Nogle gange prøver vi dette flere gange og det er lige som om alle disse power naps bare udskyder sove tidspunktet mere og mere. Så en sikker vinder er at ligge ned og amme hende til hun falder godt hen og man kan lirke brystet ud af munden på hende. Hun sover hele natten i dobbeltsengen ved siden af mor.
Hun vågner så også med 2 – 3 timers mellemrum natten igennem og har brug for brystet til at falde hen igen. Jeg har i det omfang jeg har orket prøvet at liste brystet fra hende kort tid efter eller så snart det har virket som om hun nu ikke tager mad mere, men bare bruger brystet som sut. Oftest reagerer hun bare ved at blive utrolig vred (ja det lyder nærmest som om hun er mere vred end ked) og hun har skælder højlydt ud og er ved at vække hele huset (inklusiv storebror på 3) og jeg har ikke villet (eller haft overskud) til at gå rundt med hende grædende, men bare givet hende brystet og så er vi begge faldet i søvn på den måde. Men nu skal jeg starte arbejde om 6 uger og er selvsagt ved at være motiveret for at få lidt færre afbydninger af nattesøvnen.
Vi synes det kører ret fint med mad om dagen og det går også fint med at trappe ud af amninger om dagen. Hun bliver ammet ca. 6 om morgenen (+/- en time) som sidste tår for natten, og så igen sen eftermiddag og så igen ved puttetid. Og så i løbet af natten. Så i forhold til om dagen er vi jo klar nok til at jeg starter på arbejde (far tager barsel så ikke noget med indkøring i vuggestue før hun bliver omkring 1 år). Jeg forestiller mig at jeg vil fortsætte med at amme hende til natten og måske sen eftermiddag hvis nødvendig, noget tid endnu. Mest fordi jeg tænker det vil være en god omsorg for hende når hun skal til at undvære mig og ikke mindst når hun skal starte i vuggestue.
Mon du har et par tricks i ærmet til at vi kan komme lidt videre med denne situation?
Med venlig hilsen
Forældrene til endnu en babsoman ;-)