Vil ikke sove om aftenen og er urolig om natten

23. januar 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vil ikke sove om aftenen og er urolig om natten

Hej Helen,

De sidste to uger har vi haft en del udfordringer med Victor, mht putning og nattesøvn og jeg er snart udkørt.

Til at starte ud med skriver jeg lidt om ham og hans dagligdag så du kan få indblik i hvad der måske kunne være i vejen.

Victor har altid haft faste puttetider, vi står op på samme tidspunkt hver dag, hverdag og weekend. Han sover ca 2 timer til middag på en lur. Han går i vuggestue og ELSKER det. Vi sover i samme seng alle 3. Victor bliver puttet i sin egen seng, men når han vågner første gang, det kan være kl 23 eller kl 03, ja så kommer han ind til os og sover sødt til næste morgen og vi elsker at putte.

Men men men... De sidste to uger har det taget 1-2 timer at putte ham. Vi gør det samme som altid, mad kl 18, lidt leg, bad 18.45, ble og nattøj, så hører vi lidt musik som han virkelig nyder. Derefter liver han helt op som om "jeg er ik træt, jeg ska ik i seng" agtigt. Vi giver ham altid en banan at sove på, ud at børste tænder også skiftes vi til at putte. Vi sætter os med ham på hans værelse som er mørkt, han putter sig helt ind til en, mens vi synger et par stille godnatsange. Så ligger vi ham med sin sutteklud, som han også bruger som sut, putter lidt dyne om ham, og holder vores hænder på ham indtil han virker helt rolig. Før det har vi kysset, sagt godnat fordi nu er dagen forbi og vi skal sove.

Normalt falder han i søvn og ialt tager det ...

Annonce

... max 10 min med sang og godnat, men han rejser sig, er urolig, ikke sådan rigtig ked. Vi går tilbage, lægger ham, sir godnat, sidder måske et par minutter derinde og går igen, og sådan kan vi blive ved i op til 2 timer. Til sidst blir han ret ked og vi må sidde hos ham indtil han er faldet fuldstændig i søvn. Om natten, efter han er kommet ind til os, vågner han bare 10-20 gange, sætter sig op, siger ik rigtig noget, er heller ikke ked, jeg må ligge i ske med ham hele natten og holde ham tæt, ellers vågner han hele tiden. Han virker ret urolig om natten i øjeblikket.

Jeg er så træt og er ked af mig og min kæreste ikke har et par timer sammen om aftenen inden vi skal i seng, aftenen bliver nærmest kun brugt på at få Victor til at sove, også er man selv dødtræt efter en lang dag at man bare selv går i seng.

Han har en kindtand på vej, men da han fik de andre kindtænder har det slet ikke været på denne måde.

Han går ikke endnu, men han prøver virkelig og har taget de første par skridt, men han kravler på livet løs :)

Han virker slet ikke til at have ondt, han er jo ikke som sådan ked. Han fik sin 1 års undersøgelse og vaccination for 2 uger siden og han var sund og rask. Stor og dejlig dreng :)

Er det mon bare endnu en fase han skal igennem ?

Glæder mig til at hører fra dig, dine svar i mine andre breve har altid været så brugbare.

Med venlig hilsen
en lidt træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder