Brev:
Jeg vil gerne stoppe med at amme vores baby på 23 uger om natten
24. juli 2011
Alder:
5 mdr.
Hej Helen,
Jeg vil gerne stoppe med at amme vores baby på 23 uger om natten. Hvordan griber vi det an?
Han vejede ved 5 mdr undersøgelsen hos lægen 7,6 kg, og følger sin vægtkurve, så han er ikke en af de mindste:-) Vores hverdag ser nogenlunde således ud:
Kl 5 Ammes, kan puttes igen, enten i vores eller egen seng
kl 7.00 Vågner og ammes
kl 7.30 Står op
ca. kl 9 Er lidt træt igen og lægges til formiddagslur, sover her meget forskelligt. Nogen gange 1,5 time, andre gange ½ time, men kan måske hjælpes videre til at sove
ca. kl 11 Grød med frugtmos og vand til
Hvis jeg går en tur med barnevogn på dette tidspunkt sker det, at han tager en lille powernap i den.
Kl 13 ammes
kl 13.30 Puttes i altanbarnevogn til middagslur. Sover her ofte 1-1,5 time, dog ofte afbrudt af 1-2 opvågninger
kl 15.30 Ammes
kl 17.30 Sover kort lur på ca. ½ time
ca. kl 18 Grød med mos, vand til. Vil snart begynde på kartoffelmos til dette måltid i stedet for.
Kl. 19.30 Ammes
Kl 21 Bliver puttet i egen seng i eget værelse med godnatsang og en lille melodi i optræk
Ca. kl 23 Ammes inden vi går i seng
Ca. kl 2 Ammes
Problemet er, at han vågner mange gange om natten, jeg har ikke indført det i skemaet, da der ikke er noget rigtig mønster over det. Det kan være fra 2-4 gange udover amning. Vi (mest mig) vågner ved, at han ligger og klynker inde i sin seng. Går derind, giver ham sut, nusser ham lidt og for det meste sover han forholdsvis hurtigt. Nogen gange er sut dog ikke nok, og tager jeg ham op for at trøste ham, så falder han lidt til ro, men når jeg så lægger ham igen, bliver han ret sur og hyler højt og længe (det er han god til), fordi han sikkert troede, at han skulle ammes.
Med til historien hører, at jeg ammede ham rigtig meget den første måneds tid, han har et stort suttebehov. Desuden har han aldrig været specielt god til at sove, allerede fra han var helt lille var vi nødt til at svøbe ham for at han fik lidt ro. Hans arme og ben basker utrolig meget rundt, så han får nok stimuleret sig selv en del.
Vi har for ganske nylig flyttet ham på eget værelse (ca. 3 uger siden), da han ville ammes hele morgenen, indimellem med ned til halv times intervaller, og jeg kunne ikke mere, så der skulle ske noget. Han har indtil videre taget godt imod at sove på eget værelse, men antallet af gange han vågner er desværre ikke blevet mindre.
Min læge sagde til mig, at hun synes jeg skulle stoppe natamningerne, da hun mente det kunne være med til at vække ham. Min mand har orlov i hele august måned, vil det være passende at forsøge der (så er han ca. 6 måneder) og hvordan griber vi det an? Min dreng vil jo stadig skulle ammes efter han er lagt i seng kl 23, når vi går i seng, så hvordan skelner han mellem denne amning og at han så ikke skal have resten af natten? Han vil jo givetvis hyle højt, når han ikke bliver ammet om natten, skal vi tage ham op og trøste eller trøste ham i sengen?
Glæder mig meget til at høre dine svar!
Med venlig hilsen
Anne Marie