Svar: Jeg vil gerne stoppe med at amme vores baby på 23 uger om natten

24. juli 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne Marie

Velkommen til og tak for dit brev :)

Små børn vil naturligt have brug for mælk om natten. Det er vigtigt at deres behov for mælk fordeles over døgnets 24 timer, så trives de fleste børn bedst.

Omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn dog kunne begynde at sove lidt længere træk uden at få mælk og samtidig vil børn i den alder også være igang med skemaden, de vil drikke vand af kop og vil derfor få mere mad og væske hele dagen igennem. Ernæringsmæssigt har de derfor ikke længere behov for at få mælk midt om natten og det er derfor i den alder, at man siger, at barnet begynder at kunne undvære mælk midt nat.

Men mælkebehovet er stadig stort og at sove igennem, når man er 6 måneder gammel vil være at sove 5-6 timer uden at få mælk. Nogle børn ammes eller får flaske kl. 20, igen kl 01 og så igen kl 05/06. Andre børn får mælk kl 20, 24 og 05/06 og begge dele er helt normalt og forventeligt.

Det er en forudsætning at barnet får både mælk, vand og mad nok i løbet af dagen, hvis barnet skal kunne undvære det om natten. Et barn på jeres drengs alder har ofte behov for at få ca 1000ml mælk i døgnet og har brug for 6-7 amninger eller flasker, i takt med at han bliver ældre og indtager andet end mælk, vil behovet for bryst naturligt nedsættes lidt efter lidt.

Et forslag til en dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i jeres seng, har evt. behov for en ekstra lille amning at vågne på.

Morgen 7.30-8: Tilbydes ½ dl. grød, evt med lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur kl. 9-9.30

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos ca ½ dl. varieret fra dag til dag, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30

Eftermiddag 15.30-16: Ammes

Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, ca ½ dl. og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet varierer efter hvor sent 3. lur ligger og da han sover sent hos jer, er det fint og naturligt at han først sover kl. 21.

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder i 6 måneders alderen så at kunne undvære brystet midt nat.

Nogle familier har glæde af at introducere en flaske sen aften, fordi modermælkserstatning mætter mere end modermælk. Som udgangspunkt skal man indstille sig på, at når man ammer, så vil man normalt skulle amme hyppigere end hvis man giver fuld flaske. Nogle børn reagerer ikke med at sove længere på mme, men andre gør og i nogle familier er det en god løsning. Det kan også have den fordel, at far ...

Annonce

... kan tage over sen aften, så mor kan gå tidligere i seng og få sovet nogle gode sammenhængende timer inden barnet så melder sig igen ...:)

Der kan være mange grunde til at jeres dreng vågner om natten. Det kan være drømme, uro i maven, aldersbetinget uro osv. Det er for tidligt at tale om afhængighed af bryst eller sut, men det er naturligt også noget der på sigt kan spille ind. Lige nu er det dog vigtigt, at I forsøger at berolige og betrygge og det kan være udmærket at arbejde lidt på, at han ikke falder i søvn med brystet i munden - både om dagen og om aftenen. Han skal ammes og have sin mælk og brystet skal indgå som en fast del af hans putteritual, men han må godt blive puttet lige der, hvor han er ved at falde i søvn, så han ikke flyttes sovende fra favn til seng.

Det handler om søvnassociationer og det kan I læse om i min bog "Sådan får du dit barn til at sove".

At han har brug for amning (eller flaske) omkring midnat eller først på natten er naturligt. Denne amning (eller flaske) er en af de sidste der forsvinder og den er vigtig at bibeholde, netop for at I derefter kan få nogle gode sammenhængende timer. Der spises mere eller mindre i søvne og bevidstheden omkring det er ikke så stor.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil anbefale at amningen midt nat trappes ned stille og roligt, så han får mindre og mindre bryst. Det betyder at du skal tage ham op og lægge ham til som du plejer, men stille og roligt lirke brystvorten ud af munden på ham og så erstatte med kærtegn, beroligende ord osv. i stedet. Søger han brystet igen, må han have det igen, men kun for en kort tid, så skal det lirkes ud af munden på ham.

De beroligende ord, kærtegn, holde ham i hånden osv. som du sætter ind sammen med at brystet lirkes ud og amningen afkortes mere og mere skal på sigt tage over. Det betyder at du på sigt kan nøjes med at sige "sshh-sssh", kærtegne ham eller lige hjælpe ham med at skifte stilling, hvorefter han så sover videre - og altså uden brystet i munden :)

Det er aldrig et spørgsmål om hvor meget man skal lade barnet hyle. Børn skal som udgangspunkt ikke græde og det er vigtigt at de er trygge og forbinder det at sove med noget trygt og dejligt. Ellers giver det ikke grobund for gode vaner fremover. Det er derfor ikke et spørgsmål om at lave "en kold tyrker" med så lille et barn, men stille og roligt erstatte brystet med noget andet - både mælk og mad nok i løbet af dagen og aftenen, men også kærtegn, trøst og omsorg om natten - evt. givet af far, da han er en ligeså god omsorgsgiver som mor, han kan bare ikke amme :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika