Vågner flere gange om natten (og en opdatering...)

28. februar 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Vågner flere gange om natten (og en opdatering...)

Hej Helen,

Det er lang tid siden, jeg skrev til dig ang. min datter.
Og du skal have tusind tak for dit svar. Jeg tog affære og fik vores datter vurderet på Børneklinikken i København.

Vi måtte vente længe og få hende vurderet både af en fysioterapeut og af en pædiater. Konklusionen er, at hun er hypermobil. I stort set alle led. Så vi går nu til træning hos en fys en gang om ugen og laver øvelser herhjemme. Og vi ser store fremskridt!

Hun går ikke endnu, men kravler, ruller, møver, tumler og sætter sig op sig/ligger sig ned osv. Hun går med støtte fra os/holder os i hånden..

Hun er startet i vuggestue, og kan nu spejle sig i de andre børn. Det giver hende vist en del frustrationer at se, hvad de andre kan, som hun ikke kan.

De andre børn ser hende som den lille og vil gerne enten kramme hende hele tiden eller skubbe til hende, da det er sjovt at se hende vælte. (hendes balance er ikke så udviklet).
Og hun bliver så træt af alle de knus og kram - virkelig vred!
Men det er jo kærligt ment :)

Nå, men da hun startede i vuggestuen i oktober, begyndte hun at sove rigtig dårligt om natten. (vi startede først til fys i november) Vi havde ellers været inde i en god rytme længe!

Hun vågner typisk ml. 2 - 5 gange pr. nat. Eller far og jeg bliver vækket det antal gange... Nogle gange flere..
For nogle gange hyler hun i søvne og falder selv til ro, men oftest skal hun lige have en tår ...

Annonce

... vand, have sutten eller bare lige vide, at vi er her.

Vi er begyndt at tage hende ind i sengen, når hun vågner tidligt om morgenen, i håb om at hun vil sove lidt længere - det lykkes nogle gange.. Andre gange rækker hun ud efter os og siger "OP", men der siger vi altså roligt til hende, at hun ikke skal op nu - hun skal sove. Men det resulterer typisk i en omgang flitsbue og hyleri.

Det går ikke, at hun kommer ind til os kl. 24. Det er alt for tidligt. Så får mor ingen søvn! Det er som om hun er ved at acceptere det. Men det ændrer ikke på, at hun stadig vågner mange gange.

Jeg tænker, at hun er ved at gennemgå en kæmpe udvikling lige nu. Hun er ved at lære at bruge sin krop. Og det på et meget senere tidspunkt end de fleste børn - så hun er vel meget mere bevidst... Hun kæmper en kamp, og bliver tit vred, hvis der er noget, der ikke lykkes. Hvis hun feks. vil op at stå ved reolen, men benene ikke helt makker ret... Kunne det være derfor, hun sover så skidt?

Synes dog, at det er sært, at det lige begyndte da hun startede i vuggestuen... Men de siger hun trives fint! Snakker, leger, spiser og sover...

Hun snakker rigtig meget faktisk! kan omkring 35-40 ord, som hun bruger meget og højlydt! : ) Hun er generelt glad og veltilpas.

Hvad tror du? Finder hun sin nattero igen?
Og har du et par guldkorn til en træt mor?

Mange tak for din hjælp indtil videre. : )

Med venlig hilsen
Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.