Brev:
Søvnvaner - 1 mdr.
4. februar 2011
Alder:
1 mdr.
Søvnvaner  - 1 mdr.
Kære Helen.
Vi får fortsat ikke meget sammenhængende søvn hverken dag eller nat, med mindre jeg går med barnevognen. Søvnen er urolig og med mange opvågninger med gråd. Dette resulterer i mange amninger, da det får ham til ro.
Derudover sover han stort set ikke mere end 10-20 min ad gangen i vuggen, så han ligger hos mig om natten, og det vil jeg gerne væk fra.
Der er rigelig med mælk og han vokser rigtig godt (800 g på 14 dage).
Jeg har læst din bog om søvn ligesom jeg har læst "godnat og sov godt" og "sov igennem uden gråd". Jeg er bange for at skabe dårlige vaner fra starten, dvs at han ikke kan sove uden brystet i munden, og så det med at sove i egen seng.
Mit spørgsmål er, om det er værd at arbejde for de gode vaner alt for hårdt nu, eller om han er for lille. Drømmescenariet værende amning hver 3. -4. time om natten og sammenhængende søvn i vuggen derimellem. Som det er nu, får jeg dog mere søvn med ham liggende ved siden af og bryset indenfor rækkevidde. Men det er ikke det jeg ønsker på længere sigt.
Jeg prøver at give ham mindst to længere lure om dagen ved at putte ham i altanbarnevognen og ved at køre en tur på et par timer. Det med altanbarnevognen virker dog ikke altid.
Endelig så spekulerer jeg jo på, hvad årsagen til den usammenhængende og urolige søvn kan være. Han har afføring ved stort set hver skiftning, men mest når han bliver vasket ved numsen. Så eksploderer det nærmest med tynd skummende afføring. Bagefter virker han en smule mere rolig. Kan det være en form for forstoppelse? Eller måske for meget luftindtag under amningen. Jeg prøver at følge dine råd med tvillingestilling og at tømme det ene bryst helt.
Hilsen
Mor til to