Brev:
Ændring af dagsrytme - 8 mdr.
1. november 2010
Alder:
8 mdr.
Ændring af dagsrytme - 8 mdr.
Hej Helen
Jeg er den heldige mor til en fantastisk pige på ca. 8 måneder.
Jeg skriver til dig, da vi overvejer at ændre lidt i hendes rytme mht. dagslure, tidspunkter for mad samt meget tidlig opvågning. Vi kører nu med 3 lure dagligt som ligger stort set på klokkeslæt og som har næsten samme varighed. Vores håb er, at hun snart kan nøjes med 2 lure om dagen, som så vil blive længere end nu. Dette vil også gøre det nemmere at servere frokost ved 12. tiden og derefter "nå" resten af dagens måltider og mellemmåltider. Desuden ville vi gerne, hvis hun kunne sove bare lidt længere om morgenen... bare en halv til en hel time.
Hendes rytme er således:
Ml. 04.30-05.30: vågner og ammes i vores seng. Nogle dage er vi heldige at hun sover lidt videre, men slet ikke altid.
07.00: morgenmad som er enten øllebrød eller havregrød med frugtmos. Vand af kop.
Ca. 08.30: puttes til lur som varer præcis 30 min. Hun er virkelig træt når hun puttes...
10.00: A-38 med most banan og frugtmos + frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Ca. 11.15: puttes til lur som varer ca. 1,5 time.
Ca. 13.00: frokost som består af grøntsagsmos med kød/fisk + rugbrødshapsere og grønt i hånden. Får også små bidder rugbrød med leverpostej, torskerogn el.lign. Vand af kop.
Ca. 15.30: ammes og puttes til lur som varer ca. 35 min
16.15: nogle gange frugtmos, men er lidt i tvivl om dette, da jeg ikke synes hun er særlig sulten til aften så.
18.00: aftensmad som er grøntsagsmos med kød/fisk samt lidt fra vores mad at gumle på.
19.30: ammes og puttes til natten
Ca. kl. 02.00: ammes
Egentlig virker det som om rytmen passer min datter fint. Hun er glad, spiser godt og forsøger ihærtigt at krybe frem.
Det skal lige siges, at jeg ofte sidder parat med overtøjet på for at springe ud med barnevognen når hun begynder at vågne. Det er sjældent det forlænger hendes lure.
I forhold til at holde hende vågen længere tid af gangen lykkes det nogle gange hvis vi er på tur med klapvognen eller der på anden måde sker noget nyt og spændende. Jeg synes bare det virker af meget at skulle tage hende med på tur i hver vågentid for at holde hende kørende?
Så mine spørgsmål lyder som følge:
- skal vi ned på 2 lure og hvordan?
- Hvordan kan vi få hende til at sove lidt længere om morgenen?
- Ser hendes madplan ok ud?
Vi ser frem til at høre dine tanker.
Med venlig hilsen
førstegangsmoderen