Ændring af dagsrytme - 8 mdr.

1. november 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Ændring af dagsrytme - 8 mdr.

Hej Helen

Jeg er den heldige mor til en fantastisk pige på ca. 8 måneder.

Jeg skriver til dig, da vi overvejer at ændre lidt i hendes rytme mht. dagslure, tidspunkter for mad samt meget tidlig opvågning. Vi kører nu med 3 lure dagligt som ligger stort set på klokkeslæt og som har næsten samme varighed. Vores håb er, at hun snart kan nøjes med 2 lure om dagen, som så vil blive længere end nu. Dette vil også gøre det nemmere at servere frokost ved 12. tiden og derefter "nå" resten af dagens måltider og mellemmåltider. Desuden ville vi gerne, hvis hun kunne sove bare lidt længere om morgenen... bare en halv til en hel time.

Hendes rytme er således:

Ml. 04.30-05.30: vågner og ammes i vores seng. Nogle dage er vi heldige at hun sover lidt videre, men slet ikke altid.

07.00: morgenmad som er enten øllebrød eller havregrød med frugtmos. Vand af kop.

Ca. 08.30: puttes til lur som varer præcis 30 min. Hun er virkelig træt når hun puttes...

10.00: A-38 med most banan og frugtmos + frisk frugt i hånden. Vand af kop.

Ca. 11.15: puttes til lur som varer ca. 1,5 time.

Ca. 13.00: frokost som består af grøntsagsmos med kød/fisk + rugbrødshapsere og grønt i hånden. Får også små ...

Annonce

... bidder rugbrød med leverpostej, torskerogn el.lign. Vand af kop.

Ca. 15.30: ammes og puttes til lur som varer ca. 35 min

16.15: nogle gange frugtmos, men er lidt i tvivl om dette, da jeg ikke synes hun er særlig sulten til aften så.

18.00: aftensmad som er grøntsagsmos med kød/fisk samt lidt fra vores mad at gumle på.

19.30: ammes og puttes til natten

Ca. kl. 02.00: ammes

Egentlig virker det som om rytmen passer min datter fint. Hun er glad, spiser godt og forsøger ihærtigt at krybe frem.
Det skal lige siges, at jeg ofte sidder parat med overtøjet på for at springe ud med barnevognen når hun begynder at vågne. Det er sjældent det forlænger hendes lure.

I forhold til at holde hende vågen længere tid af gangen lykkes det nogle gange hvis vi er på tur med klapvognen eller der på anden måde sker noget nyt og spændende. Jeg synes bare det virker af meget at skulle tage hende med på tur i hver vågentid for at holde hende kørende?

Så mine spørgsmål lyder som følge:

- skal vi ned på 2 lure og hvordan?
- Hvordan kan vi få hende til at sove lidt længere om morgenen?
- Ser hendes madplan ok ud?

Vi ser frem til at høre dine tanker.

Med venlig hilsen
førstegangsmoderen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder