Brev:
Vågner ked af det og separationsfase
19. april 2009
Alder:
9 mdr.
Vågner ked af det og separationsfase
Hej Helen,
Nu er vi på banen igen, denne gang med noget natteroderi. Sofia er begyndt at vågne hver 3-4 time, nogle nætter lidt mindre, og nogle nætter lidt oftere, og er meget meget ked af det. Hun græder og skriger og kaster sig fra os, og er ikke til at berolige. Nogle gange er det som om vi slet ikke kan få kontakt med hende, så ked af det er hun.
Hun har indtil for ca. en måned siden været nem at putte, har sovet helt op til 8-9 timer af gangen, men i forbindelse med tænder (to stk.), noget forkølelse og ørebetændelse har hun haft sværere ved at falde i søvn, og vi er kommet ind i en dårlig vane med at gå op og ned med hende, indtil hun er så træt, at hun ikke stritter imod. Det har virket nogenlunde, indtil her den sidste uges tid, hvor hun er helt utrøstelig og ulykkelig; nogle nætter har hun været vågen hver anden eller tredje time, og andre nætter vågner hun og græder i to timer, før hun falder om, fuldstændig udmattet. Alt det natteroderi betyder så, at hun er træt og uoplagt om dagen, og har svært ved at falde til ro når hun skal sove lur, hvorpå hun er endnu mere træt om aftenen.. skruen uden ende.
Jeg har læst i andre breve her på siden, at hun med den alder, hun har, er midt i en separationsfase, som måske kan forklare lidt af det. Men hvordan kan vi hjælpe hende igennem, så hun ikke er så ulykkelig? Og hvordan kan vi helt konkret genoprette en god natterutine, så hun kan falde til ro alene igen og uden at blive så ked af det? Det er helt hjerteskærende at høre, at hun er så ked, plus at vi efterhånden også er ved at være trætte og frustrerede, hvilket hun jo selvfølgelig kan mærke på os. Hun er ellers en dejlig pige, kravler hele huset rundt, er begyndt at stå op og tage de første par skridt med lidt hjælp, pludrer løs, og spiser allerhelst maden selv med alle ti fingre og hele kroppen :)
Håber, du kan hjælpe os lidt videre, så vi kan få vores glade lille pige glad igen!
Venlig hilsen
Emilie