Vågner ked af det og separationsfase

19. april 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågner ked af det og separationsfase

Hej Helen,

Nu er vi på banen igen, denne gang med noget natteroderi. Sofia er begyndt at vågne hver 3-4 time, nogle nætter lidt mindre, og nogle nætter lidt oftere, og er meget meget ked af det. Hun græder og skriger og kaster sig fra os, og er ikke til at berolige. Nogle gange er det som om vi slet ikke kan få kontakt med hende, så ked af det er hun.

Hun har indtil for ca. en måned siden været nem at putte, har sovet helt op til 8-9 timer af gangen, men i forbindelse med tænder (to stk.), noget forkølelse og ørebetændelse har hun haft sværere ved at falde i søvn, og vi er kommet ind i en dårlig vane med at gå op og ned med hende, indtil hun er så træt, at hun ikke stritter imod. Det har virket nogenlunde, indtil her den sidste uges tid, hvor hun er helt utrøstelig og ulykkelig; nogle nætter har hun været vågen hver anden eller tredje time, og andre nætter vågner hun og græder i to timer, før hun falder om, fuldstændig udmattet. Alt det natteroderi betyder ...

Annonce

... så, at hun er træt og uoplagt om dagen, og har svært ved at falde til ro når hun skal sove lur, hvorpå hun er endnu mere træt om aftenen.. skruen uden ende.

Jeg har læst i andre breve her på siden, at hun med den alder, hun har, er midt i en separationsfase, som måske kan forklare lidt af det. Men hvordan kan vi hjælpe hende igennem, så hun ikke er så ulykkelig? Og hvordan kan vi helt konkret genoprette en god natterutine, så hun kan falde til ro alene igen og uden at blive så ked af det? Det er helt hjerteskærende at høre, at hun er så ked, plus at vi efterhånden også er ved at være trætte og frustrerede, hvilket hun jo selvfølgelig kan mærke på os. Hun er ellers en dejlig pige, kravler hele huset rundt, er begyndt at stå op og tage de første par skridt med lidt hjælp, pludrer løs, og spiser allerhelst maden selv med alle ti fingre og hele kroppen :)

Håber, du kan hjælpe os lidt videre, så vi kan få vores glade lille pige glad igen!

Venlig hilsen

Emilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder