3 årig pige er bange for at lave

19. april 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

3 årig pige er bange for at lave

Hej Helen.

Jeg skriver til dig fordi vores datter på 3 år har over en periode på 2 år haft problemer med afføring.

Vi har forsøgt at kontrollere det igennem kosten, brugt husk i maden, svesker, og sveskejuice. sørget for at hun får nok væske igennem dagen vi har også lavet mad med frø der transportere væsken ned i tarmen, men lige lidt hjælper det. Når hun skal lave bliver hun stiv som et bræt og det er ligesom om at hun ikke kan finde ud af at trykke det ud men istedet for bruger alle kræfter på at holde det inde.
Vi har forsøgt os med microlax over en periode også det virkede også kun i situationen og tvang hende til at komme af med det.

i mit job som pædagog ved jeg at nogle børn har svært ved at give slip på den del af sig selv, og at det er psykisk betinget og det tror vi også det er her, derfor har vi mod vores vilje startet op på movicol junior fordi vi tænkte at det kunne gøre afføringen så lind over en længere periode så hun til sidst ...

Annonce

... ville "komme" sig over frygten for at lave, men nej slet ikke. Igår forsøgte hun at lave og det gjorde hun siden kl 14 og her til morgen er der stadig ikke kommet noget andet end væske så jeg er godt klar over at det der er må være ret hårdt.

Hun er ellers en meget gæv pige der allerede er renlig eller det var hun indtil børnehave start her den 1 marts, men det tager vi nu ikke så tungt det kan være svært for at barn at skulle starte et nyt sted og samtidig også være renlig, jeg ved der er mange faktorer der spiller ind der. vi har lavet en aftale med børnehaven om at når hun beder om at få en ble på må hun gerne det så hun kan komme af med det hun skal i løbet af dagen da det er vigtigt for mig at hun er medbestemmende og at det ikke er noget vi trækker ned over hovedet på hende, nu når hun er blevet "en stor" pige som hun siger.

Mit spørgsmål er så om du har eventueller ideer til hvordan vi hjælper hende bedst muligt igennem dette??

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to