Brev:
3 årig pige er bange for at lave
19. april 2018
Alder:
3 år, 2 mdr.
3 årig pige er bange for at lave
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi vores datter på 3 år har over en periode på 2 år haft problemer med afføring.
Vi har forsøgt at kontrollere det igennem kosten, brugt husk i maden, svesker, og sveskejuice. sørget for at hun får nok væske igennem dagen vi har også lavet mad med frø der transportere væsken ned i tarmen, men lige lidt hjælper det. Når hun skal lave bliver hun stiv som et bræt og det er ligesom om at hun ikke kan finde ud af at trykke det ud men istedet for bruger alle kræfter på at holde det inde.
Vi har forsøgt os med microlax over en periode også det virkede også kun i situationen og tvang hende til at komme af med det.
i mit job som pædagog ved jeg at nogle børn har svært ved at give slip på den del af sig selv, og at det er psykisk betinget og det tror vi også det er her, derfor har vi mod vores vilje startet op på movicol junior fordi vi tænkte at det kunne gøre afføringen så lind over en længere periode så hun til sidst ville "komme" sig over frygten for at lave, men nej slet ikke. Igår forsøgte hun at lave og det gjorde hun siden kl 14 og her til morgen er der stadig ikke kommet noget andet end væske så jeg er godt klar over at det der er må være ret hårdt.
Hun er ellers en meget gæv pige der allerede er renlig eller det var hun indtil børnehave start her den 1 marts, men det tager vi nu ikke så tungt det kan være svært for at barn at skulle starte et nyt sted og samtidig også være renlig, jeg ved der er mange faktorer der spiller ind der. vi har lavet en aftale med børnehaven om at når hun beder om at få en ble på må hun gerne det så hun kan komme af med det hun skal i løbet af dagen da det er vigtigt for mig at hun er medbestemmende og at det ikke er noget vi trækker ned over hovedet på hende, nu når hun er blevet "en stor" pige som hun siger.
Mit spørgsmål er så om du har eventueller ideer til hvordan vi hjælper hende bedst muligt igennem dette??
Hilsen