Opdragelse - 11 mdr.

25. maj 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Opdragelse  - 11 mdr.

Kære Helen

Vores datter er knap 11 mdr. nu og trives fint. Hun er glad for vuggestuen og elsker at kunne gå rundt. Hun har selv spist i nogle måneder og kan også selv drikke af en kop. De sidste par uger er der dog opstået problemer omkring aftensmaden.

Hun får normalt ikke en tallerken med maden på men spiser istedet fra et grundigt rengjort bord. Det har fungeret rigtig godt i lang tid. Men nu er hun begyndt at tage hele armen og skubbe al maden på gulvet ved at lade armen glide hen over bordet. Hun hamrer også sin kop hårdt ned i bordet, hvis hun får den selv.

Vi siger nej, hvilket hun normalt fint forstår, men hun synes det er sjovt. Hun kaster sig også voldsomt tilbage i sin trip trap-stol, hvilket også er svært at få stoppet. Det er i starten af måltidet, så det er ...

Annonce

... hverken fordi hun ikke er sulten eller keder sig. Det lader til, at hun synes, det er mægtigt skægt, når vi siger nej.

En anden situation er når hun knalder døren ind i væggen med et kæmpe brag. Så siger jeg nej, men hun kigger blot frækt på mig og gentager handlingen. Hun er virkelig en lille bøllebasse.

Mit spørgsmål lyder: Skal vi forsøge at ignorere hende, da det lader til at hun bare bliver endnu vildere af irettesættelsen? Jeg ved godt, at det ikke er populært, men hvad skal vi ellers finde på? Hvor meget forstå hun egentligt? Hvis jeg ignorerer hendes "stole-leg", stopper hun hurtigt igen nemlig.

Det er jo også pinligt, at hun er så vild i vuggestuen, hvor hun har en pædagog til at mandsopdække hende ved måltiderne...hmmm.

På forhånd tak
Med venlig hilsen Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.