Kender ikke grænser m.m

2. november 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Kender ikke grænser m.m

Hej Helen.

Vores lille datter har altid været en bestemt lille dame og den seneste periode som nok strækker sig nogle måneder (sådan føles det ihvertfald) er hun virkelig blevet en lille hidsig prop end nogensinde før. Os forældre har stort set ingen temperament(man sige jo det som regel følges lidt ad), men det har altid været der hos hende og senest er det blevet værre.

Hvis tingene ikke lige går efter hendes hovede og vi snakker bagateller, som at åbne en dør, åbne en skuffe før hende eller lign. så hyler hun op og ofte smider sig ned på gulvet og tårene triller. I vuggestuen er det samme billede siger de, hvor der ingenting skal til før hun er ulykkelig og hyler. Det er klart vuggestuen er hun endnu mere udfordret da der er flere børn og hun ikke får dem fulde opmærksomhed som herhjemme, men det er ofte lige før vi ender med at spørge hende om hver enkelt lille bitte ting, for ikke at træde hende over tæerne og hyleriet går igang.

Dertil prøver hun ofte grænser og kan f.eks. sidde ved aftensmaden og lige pludselig bare tage en håndfuld fra tallerken og så bare smide ned på gulvet. Vi som forældre har både prøvet den mere stille og rolig måde og sige det der må du altså ikke og ...

Annonce

... også mere bestemte måde med hævet stemme - men uanset sidder hun ofte bare og griner og siger selv "jo det må jeg gerne". Vi fjerner så maden, så hun selvfølgelig ikke fortsætter svineriet.

Netop det med mad er dog noget vi ofte har kæmpet lidt med især til aften. Ofte når vi næsten ikke at sætte os ved bordet, før hun mæt efter hun har taget 5 pasta skruer og lidt majs/agurker og så forlanger hun mor og far skal med ned og lege. Vi som alle forældre vil selvfølgelig gerne have hun spiser godt, men vi syntes simpelthen der langt de fleste gange bliver alt for lidt. Men det er dog også hver gang næsten den samme mølle omkring mad ved bordet, "skal du ikke have noget mere" - "spis nu lidt mere, du må være sulten". Hun følger kurven omkring vægt, så det er ikke fordi hun er under normal, men vi snakker også om at hun vel ikke må være mere sulten, da hun så vel ellers havde spist. Men ofte virker det til hun slet ikke har tid/ro til at sidde og spise, da der virkelig er fart over feltet hos hende i alle dagens timer.

Helt overordnet lyder det vel som noget små børns forældre typisk kæmper med som mad og temperament, men kunne godt tænke os at vide hvordan vi tackler det bedst.

Hilsener fra os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet