Brev:
Kender ikke grænser m.m
2. november 2020
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kender ikke grænser m.m
Hej Helen.
Vores lille datter har altid været en bestemt lille dame og den seneste periode som nok strækker sig nogle måneder (sådan føles det ihvertfald) er hun virkelig blevet en lille hidsig prop end nogensinde før. Os forældre har stort set ingen temperament(man sige jo det som regel følges lidt ad), men det har altid været der hos hende og senest er det blevet værre.
Hvis tingene ikke lige går efter hendes hovede og vi snakker bagateller, som at åbne en dør, åbne en skuffe før hende eller lign. så hyler hun op og ofte smider sig ned på gulvet og tårene triller. I vuggestuen er det samme billede siger de, hvor der ingenting skal til før hun er ulykkelig og hyler. Det er klart vuggestuen er hun endnu mere udfordret da der er flere børn og hun ikke får dem fulde opmærksomhed som herhjemme, men det er ofte lige før vi ender med at spørge hende om hver enkelt lille bitte ting, for ikke at træde hende over tæerne og hyleriet går igang.
Dertil prøver hun ofte grænser og kan f.eks. sidde ved aftensmaden og lige pludselig bare tage en håndfuld fra tallerken og så bare smide ned på gulvet. Vi som forældre har både prøvet den mere stille og rolig måde og sige det der må du altså ikke og også mere bestemte måde med hævet stemme - men uanset sidder hun ofte bare og griner og siger selv "jo det må jeg gerne". Vi fjerner så maden, så hun selvfølgelig ikke fortsætter svineriet.
Netop det med mad er dog noget vi ofte har kæmpet lidt med især til aften. Ofte når vi næsten ikke at sætte os ved bordet, før hun mæt efter hun har taget 5 pasta skruer og lidt majs/agurker og så forlanger hun mor og far skal med ned og lege. Vi som alle forældre vil selvfølgelig gerne have hun spiser godt, men vi syntes simpelthen der langt de fleste gange bliver alt for lidt. Men det er dog også hver gang næsten den samme mølle omkring mad ved bordet, "skal du ikke have noget mere" - "spis nu lidt mere, du må være sulten". Hun følger kurven omkring vægt, så det er ikke fordi hun er under normal, men vi snakker også om at hun vel ikke må være mere sulten, da hun så vel ellers havde spist. Men ofte virker det til hun slet ikke har tid/ro til at sidde og spise, da der virkelig er fart over feltet hos hende i alle dagens timer.
Helt overordnet lyder det vel som noget små børns forældre typisk kæmper med som mad og temperament, men kunne godt tænke os at vide hvordan vi tackler det bedst.
Hilsener fra os