Søskendes konflikter

12. august 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Søskendes konflikter

Hej Helen,

Vores to drenge er nu 15 måneder og 2,5 år. De udvikler sig begge rigtig fint og er begge meget glade. Vi begynder så småt at opleve at vores store dreng bliver voldsom overfor lillebror.

Han blev storebror da han var 17 måneder, derfor har han altid været lidt ”voldsom”, det er svært at forstå at man skal ”aae” og ikke slå baby. Det var dog blevet meget bedre, men nu er den helt gal.

Han slår, sparker og skubber. Det sker ofte hvis de leget sammen uden en voksen. Der skal ikke mange minutters alenetid før end vi har en konflikt. Det kan være mens vi henter et glas vand til dem, mens vi laver mad eller mens vi tænker de leger så godt vi lige kan nå en praktisk ting imens.

Der er ingen tvivl om vores store dreng tester os, han vil gerne se hvordan vi reagere.
Jeg synes vi har været gode til at tage det meget roligt når han gjorde noget fordi det var harmløst. Nu oplever vi bare nogle mere voldsomme episoder, hvor det går for meget ud over lillebror.

Hvis vi er sammen med dem og der opstår en konflikt forsøger vi at tage en i opløbet så vores store dreng ikke får mulighed for at slå, sparke, skubbe. Hvis der er sket noget harmløst siger vi nogenlunde dette ...

Annonce

... ”Hov, man må ikke slå. Det gør ondt på lillebror, nu græder lillebror. Du kan ikke lide når der er nogen der slår dig, det kan lillebror heller ikke.”

Vores udfordring er når vi oplever episoderne bliver for voldsomme. Hvordan skal vi så reagere? Vi føler hurtigt konflikten eskalerer og vores dreng ikke lytter. Det kan udtrykkes ved at han griner når vi tager ham væk fra situationen. Det kan også være han bare snakker om noget helt andet, han slår os eller noget helt andet.

I går havde vi en rigtig hård dag fyldt med konflikter og vi skulle konstant være over den store dreng for at han ikke gjorde den lille ondt. På et tidspunkt i går skubbede han ham så han væltede for bagefter at sparke ham i hovedet. Det var langt over vores grænse og jeg var bare så presset da han havde været efter lillebror flere gange tidligere. Jeg føler vi ender med at skælde ham ud i afmagt. Følelsen af at han ikke lytter eller fjoller eller tror legen kan fortsætte uden andet frustrererede mig mere end normalt.

Jeg har virkelig brug for nogle råd til hvordan jeg skal agere, så jeg ikke ender i en situation ingen af os får noget godt ud af.

Håber du vil dele dine tanker med os.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor