Brev:
Hvornår og hvordan skal jeg begynde at sætte grænser
5. marts 2019
Alder:
8 mdr.
Hvornår og hvordan skal jeg begynde at sætte grænser
Hej Helen
Hvornår skal/kan man begynde at sætte grænser ved maden?
Vores datter sidder normalt ret fint og spiser, og jeg har altid givet hende lov til at have fingrene i grøden og alt det mad, hun spiser, da jeg mener, at det er vigtigt, at man får lov til at sanse og undersøge maden. Men hvor længe skal jeg lade hende gøre dette? Når hun løfter tallerkenen holder jeg den fast og siger. Hov, tallerkenen bliver på bordet, og jeg synes faktisk ikke, at hun løfter den så meget mere. Skålene synes hun derimod er sjove og vil gerne lige vende dem på hovedet. På en måde tænker jeg, at det måske er meget fint at se, at indholdet ryger ud, når man vender dem på hovedet, men hun skal jo lære, at den skal stå på bordet.
Det føles ikke, som om hun gør det for at prøve mine grænser af. Det er ikke sådan, at hun kigger på mig og afventer min reaktion. Det har hun gjort enkelte gange, hvor hun har skubbet mad på gulvet, og så siger jeg: Nej, den skal da ikke ned på gulvet. Så kan man jo ikke nå den, også lader jeg maden ligge, så det ikke bliver en leg.
Jeg synes bare, at hun begynder at nå en alder, hvor hun måske skal have lidt grænser, men jeg er samtidigt i tvivl, om det overhovedet giver mening nu? Hun skal jo have lov til at undersøge men ikke lege med maden.
Hun kan også meget godt lide at tage hånden ned i koppen og mærke vandet. Dette har jeg også tænkt er fint, men at det snart skal stoppe. Er det dumt at lade hende gøre ting, som man på sigt ikke vil have, at hun skal gøre?
Når hun er færdig med at spise, kommer hun nogle gange over på mit skød, også vil hun lige pludseligt spise mere, når hun kan tage min mad fra min tallerken. Skal hun have lov til dette? Når jeg sætter hende tilbage, så spiser hun ikke mere. Jeg vil jo gerne have, at hun er mæt, og hun kan spise ret meget mere hos mig. Det skal bare helst ikke blive noget hun gør, fordi hun kan.
Jeg vil derfor meget gerne høre dine tanker omkring dette.
Med venlig hilsen
Mig