Hvad gør institutionslivet ved vores børn?

2. maj 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hvad gør institutionslivet ved vores børn?

Kære Helen,

Kan du mon som ekspert gøre mig lidt klogere på, hvad min lille datter føler?

Jeg så for nogen tid siden et tvprogram, jeg tror, har givet mange forældre dårlig samvittighed. "Sådan er det bare" ... på DR om pasning af vores unger, og hvad det gør ved dem at være i institution / blive afleveret hver dag.

Vinklen var udelukkende, at vi som forældre skader vores børns selvværd helt grundlæggende ved at aflevere dem til fremmede fra de er helt små, og at det frem til tre-fem års-alderen er bedst for barnet at være sammen med sine forældre.

Jeg er jo ikke i tvivl om, at der er noget om snakken, men set med dine øjne - hvor slemt er det så?

Jeg er meget opmærksom på, at min lille datter klynger sig til mig, når jeg henter hende om eftermiddagen hos vores super søde dagplejemor. Faktisk kan jeg ikke engang sætte hende ned, uden at hun protesterer.

Jeg ved, at hun er glad om dagen, men er det en kraftig reaktion på at ...

Annonce

... have været afleveret til fremmede? Er hun utryg?

Min store pige reagerede langt fra så kraftigt, når jeg hentede hende i vuggestuen. Eller måske reagerede hun på sin egen måde: Hun ville aldrig med hjem!

Jeg tænker meget over, at jeg vil give mine piger en god barndom. Jeg har hidtil tænkt, at det ikke var optimalt, at de var i institution hver dag (den lille 6,5, den store 7,5 time om dagen), men at der også var noget godt ved, at deres mor dels tjente penge til familiens liv, dels fik noget voksen-input. Jeg kan klart mærke, at jeg selv er gladere for mit liv, efter jeg er kommet tilbage på arbejdet og ud af barselsboblen.

Men for pokkker da ... ... hvis prisen er, at ens børn ender med at føle, at de ikke er elskede, så duer det jo ikke. Så vil jeg hellere leve på en sten.

Med din erfaring og viden, hvad mener du som om alt det her med institution - og reagerer min lille pige særligt kraftigt?

Med venlig hilsen
En mor i syv sind

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder