Irettesættelse og konsekvens

12. marts 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Irettesættelse og konsekvens

Kære Helen

Vi har også lige et spørgsmål om irettesættelse og konsekvens.

Kort spurgt:

1) Hvor meget forstår et barn på 20 måneder, når man siger "NEJ" at det så rent faktisk betyder nej?

2) Hvor meget forstår han mht. konsekvens, f.eks. hvis han kaster med tingene og man så tager tingene fra ham, så er det fordi han kastede med dem at vi tog dem fra ham eller som i nedenstående eksempel med mælken/maden?

Xander har de sidste par dage hældt mælk ud på bordet når vi har siddet ved bordet og vi synes selv, at vi tydeligt har meddelt når han har gjort det, at det ikke er i orden ikke at hælde mælk ud på bordet med "NEJ" og "man må ikke hælde mælk ud på bordet" når han har gjort det. Vi kunne aldrig drømme om at tage fat i ham, men markerer tydeligt med tonefaldet - synes vi selv!

Når vi har tørret det op og har siddet lidt og spist videre, så har han ville have mælk igen og det har han selvfølgelig fået, for han kunne jo være tørstig og hvis han så har ...

Annonce

... gjort det samme igen, så har vi igen sagt "NEJ" og "det må man ikke osv." og så har vi enten fjernet mælken og sagt "slut med med mælk lige nu" eller hvis det er fordi han har siddet og leget med maden altså "kastet" og grisset med den og ikke virket interesseret, så har vi fjernet maden og nogle gange sat ham ned på gulvet og sagt "så er du vist færdig med at spise" eller lignende.

Nogle gange accepterer han det og andre gange bliver han sur/ked af det, nok afhængig af hvor træt han er.
Forstår han hvorfor han bliver sat ned på gulvet eller hvorfor mælken bliver fjernet?

Hvordan er det i det hele taget med irettesættelse og konsekvens - forstår en 20 mdr. gammel dreng det og hvad kan man forvente at han forstår?

Og hvordan er det i det hele taget med det der med gråd for at opnå noget - hvornår skal man bøje sig og hvornår skal man stå fast - hvor meget kan man forklare, at "det må du ikke fordi....."?

Mange hilsner,
Xander spørgelystne forældre ;)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.