Brev:
Ammerytme og mælk før lur (nu mest om almindelig mad og skemåltider) - del 2
26. maj 2022
Alder:
8 mdr.
Kære Helen
Tak for dit svar omkring ammerytme og mælk før lur. Jeg er glad for, at jeg skrev til dig. Jeg skrev, fordi jeg havde behov for en konkret plan og vejledning, at gå efter, og det kunne du heldigvis give mig. Det er jeg meget glad for, og jeg synes, du gav mig et “skub”, på en venlig og respektfuld måde.
Det er, som du skriver, en stor omvæltning for mig, både praktisk og følelsesmæssigt at gå ned til 4 amninger i døgnet og at sætte skemåltiderne gevaldigt op. Men jeg har besluttet mig for at følge din plan og er gået igang med det samme.
Nogle punkter i mad- og ammeplanen har jeg dog svært ved at implementere ift. min drengs rytme og erfaring med almindelig mad, og hertil vil jeg høre, om du kan give et godt råd:
FORMIDDAGSGRØD OG MELLEMMÅLTID FØR FORMIDDAGSLUR:
Jeg har svært ved at få min dreng (fylder 8 måneder om en uge) til at spise formiddagsgrød, da han er træt allerede kort efter, at han er stået op fra sin nattelur. Det bliver til 2-3 skefulde, han indtager. Jeg har prøvet at give ham det i dag, men også tidligere, og jeg gik væk fra formiddagsmåltidet, da det ikke fungerede. Jeg har derfor svært ved at se, hvordan jeg skal skippe amning før formiddagsluren allerede fra næste uge, fordi der derved vil gå mange timer uden mad, når han ikke gider formiddagsmåltiderne. Han har de sidste par dage efterspurgt amning kl. 6 om morgenen, hvorefter han sover videre. Ifølge din plan skal jeg først give ham mad igen efter formiddagsluren.
BLØD FRUGT, GRØNTBUKETTER OG RISTEDE RUGBRØDSSTAVE ETC.:
Her er jeg endnu ikke gået rigtigt i gang. Jeg har tidligere givet min dreng agurkeringe, hvilket han var begejstret for, men i går bed han et stort stykke af agurken af. Han har fået de to nederste tænder, og dem benytter han sig gevaldigt af. Min dreng har indtil videre fået meget fintblendet mos og er kun lige begyndt på mos og grød med lidt mere tekstur. Jeg har most frugt med en gaffel, revet et æble eller givet ham en stang kogt kartoffel, så han skulle bearbejde små stykker inde i munden, men han er blevet forskrækket og er begyndt at græde. Selv en moden kiwi, som er så blød og væskeholdig, er han blevet forskrækket over. Det er derfor mikrobidder, han har fået af frugt (han har ikke ønsket mere), og jeg er derfor bange for, at steppet til at kunne spise af en hel buket eller et helt stykke blød frugt eller grønt er for stort for ham, fordi vi ikke har gjort os så meget erfaring med at tygge? Eller er det måske for sent, fordi han nu bidder hele stykker af? Afhængigt af dit svar, hvor bløde/hårde bør grøntsagerne være, når de er kogt?
TILBEREDELSE AF MÅLTIDER:
Jeg synes, det er meget forskelligt mad, der skal tilberedes til min lille dreng på en enkelt dag, og jeg vil helst tilberede så meget mad selv, så jeg ved, hvad jeg giver ham. Har du et godt fif til at gøre madlavningen smart, så jeg bruger mest mulig tid med min dreng og mindst mulig tid i køkkenet? Hvis jeg fryser ned, må jeg så bruge mikroovnens defrostfunktion?
På forhånd tak for dine råd, glæder mig til at høre, hvordan du synes, jeg skal takle min tvivl :)
Bedste hilsner
Lucas mor