Brev:
Begynde mad når maven bøvler?
10. februar 2021
Alder:
4 mdr.
Begynde mad når maven bøvler?
Hej Helen,
Om få dage bliver min søn 4 måneder og derfor er jeg begyndt at overveje hvornår og hvordan vi skal introducere mad for ham. Jeg fuldammer ham og han tager fint på og virker tilfreds. Han spiser med ved bordet de fleste aftner og synes vores mad er enormt spændende.
Han kan selv holde en ske og føre den op til munden og faktisk også næsten sidde selv allerede. Dette kan han fordi han har haft maveproblemer siden han blev født og derfor har presset rigtig meget og fået stærke core muskler, tror vi. Og netop disse maveproblemer er grunden til, at jeg har brug for dine råd og vejledning.
Hans maveproblemer (hyppig afføring og meget luft og presning) gør at jeg tror han bør starte maden meget langsomt op. Omvendt bør det også startes så sent op som muligt. Hvad vil du anbefale når han kæmper sådan med tarmsystemet? Skal jeg vente så længe som muligt, eller eksempelvis starte ved 5 måneder og introducere en skefuld eller to om dagen hen over en lang periode?
På forhånd mange tak.
Venlig hilsen
Christina