Brev:
Begyndt at lukke munden
13. december 2020
Alder:
9 mdr.
Begyndt at lukke munden
Hej Helen
Nu passerer vores datter 9 mdr. om en uge, hun er ved at få tænder i overmunden (muligvis de fire forreste) og meget lidt lyst til at spise.
Du skrev tidligere, at hun vil begynde at lukke munden i 8-10 mdr. alderen, og det er egentligt her jeg har nogen spørgsmål til dig.
Det skal siges at hun godt kan spise godt i flere dage, dog højest fire, hvor hun efterfølgende kan spise meget lidt i over en uge. Vi har dog lade os fortælle, at hun selv regulere, altså spiser meget når hun skal samle sammen til at vokse, og så slapper af på maden og kun tager det mest nødvendige.
Hun er lige blevet vejet til 9 kg. og 400 gr. hvilket hun først skal veje når hun er 1 år, så her er jeg egentligt ikke bekymret, men jeg er bekymret over hendes manglende appetit, som jeg syntes har stået på meget længe nu.
Dagen før gummerne begyndte at irritere hende (hun har været sløj og småsyg i forbindelse med det), spiste hun morgenmad som hun plejer, gerne 1 dl. 3 x helt ovalt bundebrød (formiddag, middag og eftermiddag. Her spiser hun normalt kun et halvt stykke så det er ret meget), aftenmad som hun plejer og flaske at sove på. Men dagen efter spiste hun ikke rigtig noget. Hun fik rugbrødet i munden, gumlede på det og spyttede det så ud. Så forsøgte jeg med skemad, og det gik faktisk bedre. Men fra den ene dag til den anden vil hun ikke skemad, og spytter fortsat maden ud også brød, og jeg er heldig hvis hun spiser et kvart stykke brød til måltidet.
Hun har ramt seprationsfasen samtidig og vi er ret sikre på at hun også er i tigerspring. Hun sover uroligt om natten, hun kan ikke rumme hvis vi sætter hende fra os, hun gør utrolig mange nye ting hver dag. Hun er begyndt så småt på at gå når hun holder i møbler, går med kurve og kasser, begyndt at sige flere lyde, vinker, kysser og krammer og forstår når vi spørger om bamserne og vi må få kys og kram og gør dette og lege fangeleg kravlende. Så hendes udvikling er helt som den skal være.
Her til mine spørgsmål:
- Skal vi gå ud fra at hun spiser hvad hun har behov for, når hun tager så fint på?
- Skal jeg bekymre mig om hendes manglende appetit og småt madindtag?
Med venlig hilsen
mor