Mad til 10 måneders baby

15. april 2020

Alder:
10 mdr.

Mad til 10 måneders baby

Kære Helen

Vi er i gang med at vænne vores datter af med at drikke så meget flaske. Hun har længe fået flaske til næsten hver lur + når hun vågnede om morgenen. Det var ca 6 flaske i alt a ca 100-150 ml. Hun har været meget frem og tilbage med grød siden vi startede da hun var 5 måneder. Men nu har vi ligesom erstattet dagsflaskerne med grød, så hun får flaske aften, sen aften og nat (stadigvæk drikker hun max 150 pr gang). Så jeg tænker at det er ok med mælkemængden nu, eller hvordan? Hun har stadigvæk meget brug for flaskerne sen aften og nat (nogle gange to gange nat), da hun vågner og virke sulten. Vi forsøger med at blande mindre erstatning i så det mere og mere er smag, og ikke mætter så meget. Hvad tænker du om dette?

Så til mad: fordi jeg har været så optaget af at gå af flasken om dagen tilbyder jeg hende grød inden hver lur (hun sover ca 3 lure om dagen) + hun får morgengrød og aftengrød. Jeg er usikker på om det er alt for meget grød (jeg giver hende forskellige typer af pulver, da hun ikke vil spise hjemmelavet). Jeg har bare været så fokuseret på at hun skulle væk fra flasken og samtidig være mæt.

Vores dagsplan ser ca sådan ud:

Vågner 6.30

7.00: morgengrød

Allerede kl 8.30-9 er hun træt igen og sover tit en halv time.

9.30: brød med smør og ost (her spiser hun en smule, men det er mest ind og ud)

Så får hun lidt frugt en time senere, og det er mest saften fra frugterne. Derfor giver jeg hende grød igen inden lur omkring 10.30-11.

Til frokost som kan være enten inden næste lur omkring kl 11 eller efter luren ml 12-13 får hun ...

Annonce

... rugbrød med eks leverpostej, frikadeller, pasta, kogte grøntsager, fisk eller andet. Hun vil gerne putte maden i munden men får bare ikke særlig meget ind og ofte store stykker som hun så spytter ud fordi det er for voldsomt. Derfor giver jeg hente grøntsagsmos på ske ved siden af og mader hende også nogle gange med små stykker fisk eller andet, hvilket hun ofte gerne vil.

Så får hun igen grød inden eftermiddagslur.

Til aftensmad får hun enten det vi spiser eller lidt det samme som frokost. Igen er det ekstremt forskellige hvor meget hun får ned, ofte måske et kvart æg, et kvart stykke brød og lidt grønt mos. Og så får hun aftengrød og sover omkring 18.30-19.00.

Hun er i princippet ofte interesseret i maden, så det handler meget om at hun bare ikke får meget mad ind. Og så supplerer jeg derfor en del med grød for at hun kan sove uden flaske. Jeg vil meget gerne have dit input til hvordan du synes vi skal forsøge at indrette dagen mht mad fra nu af. Hun er lige blevet 10 måneder. Ellers er hun en utrolig glad baby, der tumler og kravler, øver sig i at rejse sig op og er generelt bare utrolig tilfreds med tingene :-)

Det skal siges at min kæreste og jeg har været meget pressede pga sygdom og andre ting, og det har også gjort at vi har taget det meget stille og roligt mht de forskellige ting man måske “burde” i forhold til vores datter, eks kørt meget købegrød/mos og ikke haft så faste tider men fulgt hendes rytme og behov, da overskuddet til at kokkerere store måltider og kæmpe med natflaskerne ikke altid har været der og er der.

De bedste hilsener fra mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!