Brev:
Har mistet lysten til skemad
6. april 2020
Alder:
6 mdr.
Har mistet lysten til skemad
Hej Helen.
Først vil jeg sige tak for dit svar til mine to seneste opslag ang. hhv. manglende pludren og søvn. Mit spørgsmål i dette brev kommer lidt i forlængelse af de to foregående breve.
Vi har været ved ørelæge idag, og min datter har væske på det ene øre. Jeg spurgte ørelægen om det kunne være grund til hendes manglende pludren, men hans svar var, at det kunne han ikke sige noget om.
Derfor vil jeg først starte med at spørge dig, om du mener, at det kan være årsagen? Du spurgte i dit svar, om hun tidligere har pludret, og ja det har hun. Da hun var lige omkring 3,5-4 mdr. nærmest sang hun meget. Hun har dog kun meget sjælendt grint med lyd. Du spurgte også om hun reagerer på lyde, og ja det gør hun også.
Så er jeg kommet til at tænke på, om væske i øret også kan påvirke hendes lyst til at spise? Jeg har den sidste tid skulle kæmpe meget for at få hende til at spise. Jeg har, siden dit svar på mit sidste brev om søvn, forsøgt at køre efter din plan, således at hun får 3 måltider og et mellemmåltid, og det har hjulpet lidt på søvnen om natten, som var hovedemnet sidst, men jeg skal kæmpe ret meget for at få hende til at spise maden.
Hun har tidligere gerne ville spise grød og mos, men nu åbner hun ikke munden når skeen kommer. Jeg kan snyde hende lidt, ved at give hende en ske selv, og når den er på vej i munden så kan jeg liste en skefuld mos/grød ind. Hun kan også få lidt mad på skeen hun selv sidder med, og så vil hun også gerne komme den i munden.
Jeg synes, at jeg har prøvet alt, men hver gang der er noget der virker, så virker det kun et par gange, og så lukker hun i igen. Hun får lov til at spise selv, alt det hun kan, og hun får lov til at sidde og rode rundt i grøden/mosen med fingrene.
Jeg prøver forskellige slags grød og mos, men hun synes ikke at det er specielt spændende. Hun vil gerne smage på alt, og hun har aldrig spyttet noget ud, men det er som om at maden keder hende meget hurtigt.
Jeg sørger altid for at give hende forskellige ting hun kan sidde med selv, som f.eks. Agurk, broccoli, bondebrød, bananpandekage osv., og det gør hun også gerne, men det er begrænset hvor meget der reelt kommer ned i maven på den måde.
Igår gav jeg banan/mango mos jeg havde blendet til eftermiddags mellemmåltid, og det var en succes, og første gang hun har åbnet munden og søgt skeen, men jeg vil jo helst ikke give hende banan/mango mos dagen lang.. :/ men det viste da i hvert fald at hun jo godt kan spise skemad hvis hun gider..
Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe hendes manglende lyst til mad an? Skal jeg bare tilbyde mad, men acceptere hendes afvisning, og håbe at det bliver bedre? Eller skal jeg fortsætte med at kæmpe?
Og hvis jeg skal acceptere, og lade hende tage det i eget tempo, skal jeg så skrue op for amningerne igen? Her følger jeg også din plan, så jeg nu ammer morgen, inden hver lur (2-3 om dagen) og inden putning til nat. Om natten ammer jeg for det meste stadig 3 gange. (Ca. Hver 3. Time fra 19-06)
Har du i øvrigt nogle gode råd til et barn med væske på øret, andet end at hæve hovedgærdet, som jeg har gjort. :)
Med venlig hilsen
N