Døgnrytme 8 mdr

12. februar 2020

Alder:
8 mdr.

Døgnrytme 8 mdr

Hej Helen

Vi kunne endnu engang rigtig godt bruge råd fra dig :)

Vores søn er nu 8 mdr, og jeg synes rytmen begynder at drille lidt. Tænker det er fordi han er i en overgangsfase både mht amning og søvn?

Vi har førhen kunne putte ham i barnevognen i haven til den sidste lur, men de sidste uger har vi taget ham i bæresele og gået en aftentur for at få ham til at sove en lille lur på 30 min. Hvis vi forsøger i barnevognen blir han enten hysterisk, eller ligger bare og kigger.

Han vågner oftest fra anden lur ved 15-tiden, så når vi har forsøgt at springe den tredje lur over blir han allerede puttet kl 19. Det er også okay, men føler amningen om natten er blevet påvirket? Jeg ammer altid ved putning, og når den ligger en hel time tidligere end førhen, giver det måske god nok mening at han beder om mere mad om natten? I en måneds tid inden ændringen på rytmen har han kun ammet midt på natten, så rytmen så således ud:

7-tiden vågen
Får grød til morgenmad
Ammet inden lur og puttes ved 9.30-tiden
Sover ca 1-1,5 time

Frokost med fx bondebrød og pålæg, broccoli, æg el lign, suppleret med grønsagsmos

Vågen ca 3 timer og ammes inden anden lur.
Sover ca 1-1,5 time og vågner ved 15-tiden ca

Grød med frugtmos og frisk frugt

Herfra er det lidt forskelligt alt efter om han får den sidste lur, men
har inden sidste lur fået bolle el bondebrød med ...

Annonce

... smørreost og lidt frugt. Hvis ingen sidste lur, har jeg forsøgt at give ham en smule, men da aftenen blir kortere for ham er jeg også bange for at tage appetit til aftensmad?

Aftensmad ved 18-tiden med mos med kød, bondebrød med fiskepålæg, æg, ost, kartoffel og lign.

Ammes inden putning ved enten 19-tiden eller 20-tiden alt efter om der er sidste lur.

I lang tid har han så først bedt om mad igen ved 2-tiden om natten, og ikke igen før han er vågnet næste morgen. Men efter den sidste lur oftere er blevet droppet, så vågner han ved 24-tiden og vil ammes, og så igen ved 5/6-tiden.

Jeg har forsøgt at holde ham hen med sut om morgenen, men han blir ked af det og urolig, så tror han er sulten? Når jeg ammer der sover han gerne en times tid eller to mere bagefter. Det betyder dog at han nægter at spise inden han skal puttes til første lur. Han spiser gladeligt grød til morgenmad, men vil hverken ammes el have bolle inden lur ved 9.30 tiden? Virker mæt?

Mine spørgsmål er om det er okay at være vågen fra 15-19 ca? Og blive puttet så tidligt?
Og om det er okay at amme to gange pr nat igen? (Sen aften, tidlig morgen).
Og om det så også er okay at han ikke spiser inden luren?
Det virkede smartere da han ku sove uden amning tidlig morgen, og så blev ammet inden lur i stedet, men ved ikke om det skal ændres? Og hvordan?

Glæder mig til at høre fra dig:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger