Dreng på 11 måneder er pludselig blevet kræsen

27. oktober 2019

Alder:
11 mdr.

Dreng på 11 måneder er pludselig blevet kræsen

Hej.

Jeg skriver til dig, da vores søn på nu 11 måneder nærmest fra den ene dag til den anden gik fra at spise ALT til kun at ville spise bestemte ting og ofte protesterer. Da dette ændrede sig var han cirka 9 måneder (og forældrene er ved at blive drevet til vanvid!).

Han startede med mos da han var 4 måneder og BLW (+grød), da han var 6 måneder - hvilket han elskede - så længe han selv kunne spise det og flippede hvis vi hjalp. Så han vil helst selv.

Han får altid havregrød med forskelligt frugtmos om morgenen og frugt i skiver. Til frokost får han frikadeller, grød, grøntsager, pasta, æg etc. Afgtensmaden består af det samme som vi får - dog med modifikationer.

Her er lidt info om hvad vi gør/har prøvet:
- Han sidder selv med maden og vi hjælper kun hvis det er for svært for ham.
- Vi er gået fra at have meget fokus på ham, til slet ikke at kigge på ham, hvilket ofte hjælper.
- Han er blevet introduceret for mange forskellige madvarer helt fra starten.
- Han er blevet rykket fra bordenden til at sidde ved siden af mig på langsiden.
- Vi roser ham meget når han tager noget nyt i munden.
- Han protesterer ofte ved at råbe og kaster maden på gulvet (uden at smage på det), hvis det ikke er noget han kender til.
- Jeg forsøger så vidt som muligt at tilbyde ham mad han ikke kan lide mange gange i håb om, at ...

Annonce

... han pludselig viser interesse.
- Han vil altid have det vi spiser (selvom det ofte er det samme), men bliver sur når han finder ud af det er det samme.
- Han kan stort set lide al mad - bare der er pasta i. Hvis han kan se at der er pasta i maden, spiser han det i 80% af tilfældene (nogle gange rører han det ikke).
- Jeg kan aldrig vide hvad det er han vil have. Den ene dag elsker han frikadeller og kan spise to i streg, og så vil han ikke engang røre dem dagen efter.
- Opdele maden så han kan se forskellen på tingene.
- Hvis han slet ikke spiser noget (og selv om der er pasta i), ender vi altid med at give ham pasta uden noget - som han elsker - eller havregrød (uden frugt).

Det er begyndt at bekymre mig, fordi selvom han nok skal blive mæt, består hans kost ofte af pasta med karrysauce, kødsauce, wokkarry etc. hvilket ikke er den mest nærende kost. Kød plejede han at elske og vil i de fleste tilfælde heller ikke røre det nu, så hans indtag af jern er ikke særlig stort. Når han får noget mad som han kan lide, spiser han HELT vildt.

Har du nogle råd til hvad vi kan gøre for at komme videre? Er han gammel nok til at forstå, at han får det han vil have, hvis han skaber sig længe nok? Og i det tilfælde, hvad gør man så? Ingen der kan holde ud at have et skrigende barn siddende ved bordet.

Hilsner
De fortvivlede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre