Brev:
Dreng på 11 måneder er pludselig blevet kræsen
27. oktober 2019
Alder:
11 mdr.
Dreng på 11 måneder er pludselig blevet kræsen
Hej.
Jeg skriver til dig, da vores søn på nu 11 måneder nærmest fra den ene dag til den anden gik fra at spise ALT til kun at ville spise bestemte ting og ofte protesterer. Da dette ændrede sig var han cirka 9 måneder (og forældrene er ved at blive drevet til vanvid!).
Han startede med mos da han var 4 måneder og BLW (+grød), da han var 6 måneder - hvilket han elskede - så længe han selv kunne spise det og flippede hvis vi hjalp. Så han vil helst selv.
Han får altid havregrød med forskelligt frugtmos om morgenen og frugt i skiver. Til frokost får han frikadeller, grød, grøntsager, pasta, æg etc. Afgtensmaden består af det samme som vi får - dog med modifikationer.
Her er lidt info om hvad vi gør/har prøvet:
- Han sidder selv med maden og vi hjælper kun hvis det er for svært for ham.
- Vi er gået fra at have meget fokus på ham, til slet ikke at kigge på ham, hvilket ofte hjælper.
- Han er blevet introduceret for mange forskellige madvarer helt fra starten.
- Han er blevet rykket fra bordenden til at sidde ved siden af mig på langsiden.
- Vi roser ham meget når han tager noget nyt i munden.
- Han protesterer ofte ved at råbe og kaster maden på gulvet (uden at smage på det), hvis det ikke er noget han kender til.
- Jeg forsøger så vidt som muligt at tilbyde ham mad han ikke kan lide mange gange i håb om, at han pludselig viser interesse.
- Han vil altid have det vi spiser (selvom det ofte er det samme), men bliver sur når han finder ud af det er det samme.
- Han kan stort set lide al mad - bare der er pasta i. Hvis han kan se at der er pasta i maden, spiser han det i 80% af tilfældene (nogle gange rører han det ikke).
- Jeg kan aldrig vide hvad det er han vil have. Den ene dag elsker han frikadeller og kan spise to i streg, og så vil han ikke engang røre dem dagen efter.
- Opdele maden så han kan se forskellen på tingene.
- Hvis han slet ikke spiser noget (og selv om der er pasta i), ender vi altid med at give ham pasta uden noget - som han elsker - eller havregrød (uden frugt).
Det er begyndt at bekymre mig, fordi selvom han nok skal blive mæt, består hans kost ofte af pasta med karrysauce, kødsauce, wokkarry etc. hvilket ikke er den mest nærende kost. Kød plejede han at elske og vil i de fleste tilfælde heller ikke røre det nu, så hans indtag af jern er ikke særlig stort. Når han får noget mad som han kan lide, spiser han HELT vildt.
Har du nogle råd til hvad vi kan gøre for at komme videre? Er han gammel nok til at forstå, at han får det han vil have, hvis han skaber sig længe nok? Og i det tilfælde, hvad gør man så? Ingen der kan holde ud at have et skrigende barn siddende ved bordet.
Hilsner
De fortvivlede forældre