Er vores lille pige for tyk?

23. oktober 2019

Alder:
4 mdr.

Er vores lille pige for tyk?

Hej Helen

Vores lille pige er 4,5 måneder gammel og vejer 9 kg og er 68 cm lang.

Mit spørgsmål er, om hun er for tyk? Vi har fået en del kommentarer fra folk om, at hun er større end gennemsnitsbabyen og det er hun vel også. Men kan babyer overhovedet blive for tykke?

Hun vejede 4 kg ved fødslen og var 54 cm lang, så hun har jo altid været en stor baby.

Hun får udelukkende flaske, og har gjort det fra hun var et par uger gammel. Amningen fik vi aldrig op at køre, da hun ikke ville tage fra ved brystet. Hun fik bla klippet sit tungebånd, men uden succes.

Hun får ca. 5-6 flasker om dagen, hendes indtag ser ca således ud

Tidlig morgen omkring kl 5: spiser mellem 100 og 150 ml og sover videre

Formiddag: spiser ca 250 ml og puttes til lur på mellem en halv til en hel time

Middag: spiser ca 250 ml og puttes til lur på ca et par timer

Kl 17: spiser ca 180 ml og sover nogle dage en halv time

Kl 19.30: spiser ca 250 ml og puttes til natten

Hun sover igennem og spiser altså ikke om natten. Det har hun gjort i flere måneder nu. Vi er så småt begyndt på skemaden, med små smagsprøver af grød til frokost, da jeg synes hun i den seneste tid har været svær at mætte. Nogle gange er hun vågnet midt i sin lur og skal så have 150 ...

Annonce

... ml at spise inden hun kan sove videre. Dette sker dog ikke så ofte mere. Om aftenen spiser hun ligeledes nogle gange 300+ ml, før hun er ordentligt mæt og kan overgive sig til søvnen.

Motorisk er hun fint med, og hun er rigtig god til at ligge på maven og lege, her kan hun ligge op mod en halv time af gangen. Hun kan selv trille om på maven når hun ligger på siden, men har svært ved selv at trille benene rundt, når hun ligger på ryggen.

Vil du mene, at hendes vægt er et problem, og kan vi i så fald gøre noget ved det, jf. hendes daglige indtag? Hun spiser ikke hele tiden og kan fint sige nej tak til flasken, hvis vi tilbyder hende mælk uden for ovennævnte tidspunkter. Ligeledes er det ikke altid, at hun tømmer flasken, selvom det sker af og til.

Jeg har læst, at overvægtige babyer har større risiko for at blive overvægtige som voksne, og det bekymrer mig selvfølgelig lidt. Omvendt vil jeg ikke tage flasken fra hende, før hun er mæt og slipper den selv. Er der noget vi skal være særligt opmærksom på, i forhold til hendes vægtstigning de næste par måneder? Skal vi Eks være obs på hvor meget fedtstof hun får i sin grød mv.? Kan vægten have betydning for hendes motoriske udvikling?

Vi ser frem til at høre fra dig

Mange hilsner
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to