Brev:
Er vores lille pige for tyk?
23. oktober 2019
Alder:
4 mdr.
Er vores lille pige for tyk?
Hej Helen
Vores lille pige er 4,5 måneder gammel og vejer 9 kg og er 68 cm lang.
Mit spørgsmål er, om hun er for tyk? Vi har fået en del kommentarer fra folk om, at hun er større end gennemsnitsbabyen og det er hun vel også. Men kan babyer overhovedet blive for tykke?
Hun vejede 4 kg ved fødslen og var 54 cm lang, så hun har jo altid været en stor baby.
Hun får udelukkende flaske, og har gjort det fra hun var et par uger gammel. Amningen fik vi aldrig op at køre, da hun ikke ville tage fra ved brystet. Hun fik bla klippet sit tungebånd, men uden succes.
Hun får ca. 5-6 flasker om dagen, hendes indtag ser ca således ud
Tidlig morgen omkring kl 5: spiser mellem 100 og 150 ml og sover videre
Formiddag: spiser ca 250 ml og puttes til lur på mellem en halv til en hel time
Middag: spiser ca 250 ml og puttes til lur på ca et par timer
Kl 17: spiser ca 180 ml og sover nogle dage en halv time
Kl 19.30: spiser ca 250 ml og puttes til natten
Hun sover igennem og spiser altså ikke om natten. Det har hun gjort i flere måneder nu. Vi er så småt begyndt på skemaden, med små smagsprøver af grød til frokost, da jeg synes hun i den seneste tid har været svær at mætte. Nogle gange er hun vågnet midt i sin lur og skal så have 150 ml at spise inden hun kan sove videre. Dette sker dog ikke så ofte mere. Om aftenen spiser hun ligeledes nogle gange 300+ ml, før hun er ordentligt mæt og kan overgive sig til søvnen.
Motorisk er hun fint med, og hun er rigtig god til at ligge på maven og lege, her kan hun ligge op mod en halv time af gangen. Hun kan selv trille om på maven når hun ligger på siden, men har svært ved selv at trille benene rundt, når hun ligger på ryggen.
Vil du mene, at hendes vægt er et problem, og kan vi i så fald gøre noget ved det, jf. hendes daglige indtag? Hun spiser ikke hele tiden og kan fint sige nej tak til flasken, hvis vi tilbyder hende mælk uden for ovennævnte tidspunkter. Ligeledes er det ikke altid, at hun tømmer flasken, selvom det sker af og til.
Jeg har læst, at overvægtige babyer har større risiko for at blive overvægtige som voksne, og det bekymrer mig selvfølgelig lidt. Omvendt vil jeg ikke tage flasken fra hende, før hun er mæt og slipper den selv. Er der noget vi skal være særligt opmærksom på, i forhold til hendes vægtstigning de næste par måneder? Skal vi Eks være obs på hvor meget fedtstof hun får i sin grød mv.? Kan vægten have betydning for hendes motoriske udvikling?
Vi ser frem til at høre fra dig
Mange hilsner
En mor