Opstart af fast føde

22. januar 2019

Alder:
5 mdr.

Opstart af fast føde

Hej Helen.

Nu skriver jeg til dig igen igen..

Vores dreng, Elias, fylder 6 måneder den 3/2-2019 og da han er flaskebarn, blev vi anbefalet at starte stille og roligt op med grød og mos fra han fyldte 4 måneder. Dette var også taget i betragtning af, at han sov uroligt og meget dårligt både dag og nat, så vi håbede at det kunne give en bedring..

Vi startede stille og roligt op fra han var 4,5 måned og vi kæmper stadig. Det er som om han bare ikke vil åbne munden og spise. Hvis han sidder med en agurk, frugtbåd eller skeen selv, så putter han det meget gerne i munden, men så snart vi nærmer os med skeen, så protestere han og bliver sur og kniber læberne sammen. Det er meget frustrerende og jeg ved snart ikke hvad mere jeg skal prøve. Vi har prøvet købe grød og hjemmelavet grød (majs, hirse, øllebrød, havre mv.) samt hjemmelavet grøntsagsmos og købemos. Derudover har vi forsøgt med frugtmos.

Vi sætter ham i højstolen eller i skråstolen og vi kan være heldige at få 1-2 skefulde i ham, men derefter stopper han. Han er meget svær at få til at koncentrere sig og det er svært at få ham til at kigge på os og få kontakt med ham, selvom vi snakker en masse til ham, bruger vores mimik med åbne munden, sige sjove lyde. Hvis vi endelig får lidt i ham, er det fordi vi har fået "snydt" ham til at åbne munden i form af at han har en ske i hånden selv og når han fører den til munden og åbner, giver vi ham en i stedet med mad på. Dette finder han dog hurtigt ud af og så vil han heller ikke det.

Han får johannesbrødkernemel i sine flasker, da han havde mange opstød førhen. Han er herefter blevet en meget gladere dreng. Vi har derudover fået klippet hans tungebånd i ...

Annonce

... Holland og vi er stadig igang med efterbehandlingen med at strække og massere såret flere gange dagligt, så ved ikke om det kan have noget at gøre med det? Efter klippet er vi ved at trappe langsomt ud af johannesbrødkernemalen, fordi jeg ved ikke om det mætter for meget i hans mave? Han kommer kun af med afføring hver 4 dag cirka ligemeget hvad jeg gør og han går til behandling hos en osteopat pga mange spændinger i hele kroppen. Vi har været ved kiropraktor, zoneterapeut, kraniosakral osv. uden held. Jeg er i tvivl om han er for mæt eller for oppustet til at ville spise grød, men han spiser glædeligt sine flasker og virker ikke til at være besværet eller generet af det.

Lige nu får han en flaske:
- tidlig morgen ml 5-6 (alt efter hvor meget han har vågnet i løbet af natten)
- formiddag ml 8:30-9:00 herefter lur på ml. 1 time og 2,5 time.
- middag ml 11:30-12:30 herefter lur på ml. 30 min og 2 timer
- eftermiddag ml. 15-17 herefter lur på ml. 30 min og 1 time.
- aften ml. 19:30-21:30 herefter sover han til nat
- sen aften ml. 00-02

Resten af natten er han ofte urolig og vågner et par gange

Han får tilbudt 180 ml. i alle flaskerne, undtagen den til nat som er på 210-240 ml.

Jeg vil rigtig gerne give ham grød eller mos istedet, men jeg synes snart at have prøvet alt, på alle tidspunkter af døgnet og han vil stadig ikke, så har brug for nogle gode råd.

Mit spørgsmål er hvordan vi kan bære os ad med at få introduceret skemaden på en sjov måde, så han gerne vil spise det?
- Skal vi skære ned på mængden af flasker?
- Skal han have mindre ml i flasken?
- Hvornår er det bedst at give mos/grød ved opstart?
- Hvilken rutine kunne du anbefale?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor