Nedtrapning af flasker - 8 mdr.

16. januar 2019

Alder:
8 mdr.

Nedtrapning af flasker - 8 mdr.

Hej Helen,

Jeg er helt på bar bund. Jeg er føler mig presset og har svært ved at holde fast i det jeg ved er det rigtige.

Min lille dreng på 8, knap 9 måneder, har problemer med maden.

Vi forsøgte at starte op med skemad ved 4 måneder og det lykkedes ikke rigtig og vi har haft rigtig svært ved at komme igang. Han har først rigtig taget maden til sig efter han blev 7 næsten 8 måneder.

Vi har døjet med at han kaster op. Han spiser næsten ingen klumper (det kommer der et seperat brev om efterfølgende). Han spiser mange men små portioner.

Jeg skal starte på job om 3 uger. Derfor har jeg desperat brug for at få nedtrappet hans mælkeindtag om natten.
Pt bliver han ammet 2 gange om dagen (før formidagslur og før eftermidagslur).
Derudover får han 3 flasker; når han puttes til nat (omkring kl. 18.30) og igen 2 gange om natten (ofte kl. 00.00 og kl. 04.00).

Bonusinfo: jeg har meget begrænset mængde mælk tilbage, så amningerne er meget små.

Jeg synes det er for meget. Jeg har haft ham skåret ned til 2 flasker og 2 amninger (flasken omkring midnat blev skåret væk). Men så blev han syg og i den forbindelse har jeg trappet op da han ikke spiste særligt ...

Annonce

... meget om dagen.

Jeg ville allerhelst skære begge natflasker væk (midnat og tidlig morgen). Selvfølgelig også for at sikre det i hvert fald ikke er mælken der gør han ikke har plads til maden om dagen.
Men han bliver meget ked af det om natten og vil ikke sove videre hvis han ikke får mælk. Han bruger desværre ikke sut selvom jeg stadig forsøger.

Jeg har forsøgt at tilbyde ham vand om natten i stedet, da han jo ikke burde have brug for mad om natten mere. Det er lykkedes enkelte gange, men generelt set er han svær at få til at falde hen igen.

Alternativt er han endt i svøb i dynen til han sover i mine arme for så at blive lagt, men det synes jeg heller ikke er optimalt.

Idag giver jeg ham flasken inde ved hans seng i et mørkt lokale, jeg overvejer om jeg skal give ham en flasken inde i stuen, mens vores store dreng også er vågen.
Jeg har til dato stadig ikke formodet at holde ham vågen under en hel flaske eller amning (det har vi tidligere skrevet lidt om). Det giver ikke helt så store problemer nu hvor han får flaske da jeg jo kan se om han spiser.

Jeg har virkelig brug for du deler dine tanker med mig så jeg kan komme videre.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet