Skemad to gange dagligt

13. november 2018

Alder:
5 mdr.

Skemad to gange dagligt

Kære Helen

Jeg har nu givet min dreng på 5 mdr (d. 16) grød i lidt over to uger, og det går rigtig fint. Det går så fint, at jeg tænker at han godt kan få en halv dcl grød om aftenen også - han spiser hver anden time om natten.

Ift den dagsplan til 4-6 mdr som du har beskrevet i din bog om børn og mad, foreslår du at man giver grød til frokost kl. 12 og aften kl. 18. Min dreng sover lidt atypisk ift den dagsplan, udover at hans søvn ikke er i rytme.

Han søvn er ca.: Han ...

Annonce

... sover gerne en lille time tidlig morgen, derefter 3-4 timers lur mellem kl 9-14, hvorefter jeg så plejer at give ham grød, derefter sover han igen en times tid omkring kl. 17. Efter den lur er der dog ikke meget overskud tilbage og han går i seng kl 19/19:30. Det er derfor ikke rigtig mulig for mig at give ham grød der.

Hvad tænker du er det mest hensigtsmæssige her? Eller er det simpelthen for tidligt at give ham flere gange når overskuddet om aftenen ikke er større?

Kærlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder