Svært at få baby til at spise

30. august 2017

Alder:
5 mdr.

Svært at få baby til at spise

Kære Helen.

Tak for dine gode svar. Vi arbejder lige nu på en himmelseng, så vi forhåbentlig kan få vores søn til at falde i søvn i sin egen seng. Han er blevet meget glad for sin barnevogn - faktisk sover han mere i den nu end slyngevugge. Han sover nogle gode lange lure om dagen - og for det meste også okay om natten.

Men vi har svært ved at give ham mad - han bliver nu ikke bare distraheret af verden - han bliver decideret sur, hvis vi ligger ham ned eller forsøger at give ham mad. Det lykkes bedst når han ligger i slyngevugge eller barnevogn og han er afskærmet - men vi oplever ofte at han bliver så træt og sulten at han slet ikke kan samle sig om at spise. Men vi har svært ved at finde et godt tidspunkt at give ham mad uden at det skal være en kamp.

Han får modermælkserstatning, og vi smider enormt meget ud, fordi vi aldrig kan finde ud af, hvor meget han kan og ...

Annonce

... vil spise. Så vi laver for meget hele tiden i håbet om at han vil spise mere.

Han kan nogen gange spise op til 250 ml af gangen, men ofte er det omkring 150 ml vi giver ham. Så spiser han lidt, bliver måske sur, bider i sutteflasken i stedet, viser tydeligt tegn på at være utilfreds. Hvis vi kan se, han skal sove, vugger vi ham lidt og så bliver han måske klar til at spise mere.

Men det er frustrerende at det skal være så svært at få mad i ham - hvad gør vi mon forkert? Han gylper også meget, er det et dårligt tegn?

Vi var for en måned siden begyndt at give ham grød, og han tog godt imod - men nu gider han ikke. Han spytter det ud, prøver at vride sig fri og vil hellere alt muligt andet. Jeg har forsøgt med vælling et par gange, men det kan han heller ikke lide.

Så vi er lidt udfordrede på hans mad - har du nogen gode råd til, hvordan vi får bedre styr på det?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.