De første tænder og lidt om eftermiddagsmad og aftengrød

17. februar 2016

Alder:
7 mdr.

De første tænder og lidt om eftermiddagsmad og aftengrød

Kære Helen

Vi har nu set de første tre tænder på vores dreng på 7,5 mdr. De kom alle tre indefor en uge, hvor han samtidig var ramt af en slem forkølelse, og vi er nu i gang med tandbørstningen.

Men hvordan er det med det, når han får flaske ved midnat? Han får børstet tænder efter morgenmaden og inden han bliver lagt i seng ved 19.30-20.00-tiden. Skal han så have børstet igen efter natflasken? Hvis jeg af en eller anden grund spiser eller drikker efter jeg har børstet tænder om aftenen, så børster jeg gerne mine tænder igen.....

Derudover, så vil jeg høre hvad der er passende som snacks til en baby i den alder. Ofte går der et par timer fra han vågner fra lur til det er tid til aftensmad. Han får derfor et eller andet. I starten var ...

Annonce

... det frugtmos, men nu kan han sidde med stykker af blød frugt selv. Men hvor meget mad ska der være i det måltid hvis han skal holde et par timer, men ikke være for mæt til aftensmaden? Jeg har af og til suppleret med en halv skive rugbrød eller en halv bolle med smøreost eller et par ristede rugbrødsstænger eller lignende. Er der andet jeg kan give?

Og så aftengrød, som jeg læser at nogen giver. Hvad er grunden til det? Og bliver det ikke for meget mad på ret kort tid? Måske det er mest til børn der går sent i seng eller? Min dreng vågner ofte lidt før kl. 16, bliver skiftet og får eftermiddagsmad, vi spiser 17.45/18.15 ca., og så kommer han i seng 19.30-20.00, hvor han får flaske. Kan ikke rigtig se hvor der skal klemmes grød ind.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.