Brev:
Høreværn til børnehaveopstart?
10. oktober 2021
Alder:
2 år, 6 mdr.
Høreværn til børnehaveopstart?
Hej Helen
Min dreng er lydsensitiv , eller bare sensitiv i det hele taget, og skal starte i børnehave.
Han er bange for steder med mange børn. Legepladser, Zoo, biblioteket osv. som vi forsøger at frekventere så han kan vænne sig til det. Jeg tror det primært handler om larmen. På den Blå Planet i går render to drenge rundt i spiseområdet. Jeg synes ikke det var slemt, men min dreng kunne slet ikke koncentrere sig og var tydeligt ukomfortabel “de larmer” “de skal ikke lege”.
Set udefra er han jo et drømmebarn, der siger “tak for mad”, “undskyld må jeg komme forbi” osv uden vi nogensinde har bedt ham gøre det. Men vi er meget bekymrede for hans mulighed for en god barndom i de danske institutioner.
Jeg er blevet foreslået høreværn til børnehaveopstart. Men jeg er bange for at det bliver for selv-stigmatiserende og skaber mulighed for at skille sig negativt ud ift de større børn. Han er nok lidt i forvejen et klassisk mobbeoffer, fordi han er så stille, ordentlig og desværre også bange for alting.
PS vi har mistænke om sanseintegrationsudfordring på morrorefleksen. Løsningen skulle være leg med dreje rundt, koldbøtter, gynge, rutsje, hovedet ned. Men han nægter med et rungende nej, så det har meget lange udsigter. Jeg tror nok ikke vi lykkes med at få løst det.
PPS vi er i dialog med kommunen ift valg af børnehave og mulighederne er få. Vi overvejer hjemmepasning og udskyde opstart i tre måneder.