Høreværn til børnehaveopstart?

10. oktober 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Høreværn til børnehaveopstart?

Hej Helen

Min dreng er lydsensitiv , eller bare sensitiv i det hele taget, og skal starte i børnehave.

Han er bange for steder med mange børn. Legepladser, Zoo, biblioteket osv. som vi forsøger at frekventere så han kan vænne sig til det. Jeg tror det primært handler om larmen. På den Blå Planet i går render to drenge rundt i spiseområdet. Jeg synes ikke det var slemt, men min dreng kunne slet ikke koncentrere sig og var tydeligt ukomfortabel “de larmer” “de skal ikke lege”.

Set udefra er han jo et drømmebarn, der siger “tak for mad”, “undskyld må jeg komme forbi” osv uden vi nogensinde har bedt ham gøre det. Men vi er meget bekymrede for hans mulighed for en god barndom i de danske ...

Annonce

... institutioner.

Jeg er blevet foreslået høreværn til børnehaveopstart. Men jeg er bange for at det bliver for selv-stigmatiserende og skaber mulighed for at skille sig negativt ud ift de større børn. Han er nok lidt i forvejen et klassisk mobbeoffer, fordi han er så stille, ordentlig og desværre også bange for alting.

PS vi har mistænke om sanseintegrationsudfordring på morrorefleksen. Løsningen skulle være leg med dreje rundt, koldbøtter, gynge, rutsje, hovedet ned. Men han nægter med et rungende nej, så det har meget lange udsigter. Jeg tror nok ikke vi lykkes med at få løst det.

PPS vi er i dialog med kommunen ift valg af børnehave og mulighederne er få. Vi overvejer hjemmepasning og udskyde opstart i tre måneder.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

26. juli 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.

Hej Helen. Min datter på 2,5 år reagerer utrolig voldsomt på at have fået en...

23. juli 2024 | Renlighed | 2 år, 7 mdr.

Påmindelser om toiletbesøg?

Hej Helen! Mange tak for svaret på mit sidste spørgsmål! Nu står vi...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre