Brev:
Kan vi reintroducere sutten?
15. juli 2017
Alder:
9 mdr.
Kan vi reintroducere sutten?
Kære Helen
Tak for dit svar angående vores amme-nætter. Vi har fulgt dine råd efter bedste evne. Vi er stadig på rejse i Asien og har tre uger endnu.
Vi er kommet et stykke med natteamningerne. Vi ammer nu "kun" hver tredje time. Han vågner derimellem, hvor vi kan få ham til at sove videre ved at gnide på ryggen, ånde ham i håret og sige schyy... Sådan kan jeg nu også gøre efter amning, når jeg putter ham, så han lige når at registrere, at brystet tages væk. Så vi er på vej. Men det er godt nok svært at komme videre herfra. Det er virkeligt svært, fordi vores dreng, græder helt ulykkeligt, så han snapper efter vejret, når der er gået ca tre timer. Han VIL have brystet.
Han er tydeligt blevet meget bevidst nu og har en stærk vilje! Separationsfasen mærker vi ikke så tydeligt, men vi har jo også den luksus, at både mor og far er her hele tiden og har masser af tid her mens vi rejser. Men vi har mærket et tigerspring - han forstår mere, VIL mere, foreslår lege, husker lege og sange, kan ikke afledes så let, for han ved godt, at der sker noget sjovt inde ved brødrene eller at juicen mor drak, er gemt under bordet osv. På den måde er han også i en omvæltende tid, imens han er på rejse og der uundgåeligt er mange indtryk, selvom vi ikke flytter ret meget, holder en nogenlunde rytme og ikke styrter rundt til seværdigheder.
Nå men når han så VIL have brystet om natten og er helt ulykkelig, så får han det. Jeg forsøger kun at give ham lidt mælk der, men jeg har utroligt meget mælk og en stærk nedløbsrefleks (har jeg altid haft), så han får altså ret meget. Min fornemmelse er, at han faktisk får mere end han synes er rart. Enkelte gange har han ligefrem kastet op efter amning, fordi - tror jeg - han simpelthen får for meget mælk alt for hurtigt. Det er sket 2-3 gange, hvor han har spist godt med aftensmad og også godnatgrød. Og jeg har ammet mindre og derfor haft ekstra med mælk. Han trækker også tit hovedet væk under amning især i starten, men insisterer så på at få brystet igen med det samme. Jeg lader ham styrer tempoet, og trykker så meget mælk ud, som jeg kan nå, når han slipper brystet kortvarigt, for at lette trykket for ham.
Min fornemmelse er, at han har et suttebehov og også søger trygheden i brystet, men ikke er sulten! Det lykkes som sagt kun måske hver anden gang at give ham tryghed ad anden vej end brystet. Jeg tror måske en sut kunne hjælpe ham enormt. MEN for en måned siden ville han pludselig ikke have sutten mere. Det kom ud af det blå. Han blev så arrig, når vi gav den, og uden vi fik handlet på det, gled sutten ud af rutinen. Nu vil han ikke have den.
Jeg tænker på, om vi kunne løse amme/natteproblemet ved at få ham til at tage sutten igen?
Generelt er jeg rigtigt ked af, at han ikke tager sutten mere, for vores erfaring med vores andre børn er, at den er et godt redskab til at give ro.
Men er slaget om sutten tabt, nu hvor vi ikke har fået gjort noget ved, at han ikke har taget den i en hel måned? Hvis ikke; har du tips til, hvordan man reintroducerer sutten hos en 9 1/2 mdr baby?
Han har brugt sut, siden han var en 4 uger gammel. Han har aldrig været helt tosset med den, men med lidt insisteren blev den en fast del af rutinen. Vi har meget brugt den til at få ham til at sove videre og til at overtage for brystet, når jeg har puttet og fornemmet, at nu er han meget mæt men trænger til at sutte mere (apropos min megen mælk fra starten).
Jeg håber sådan, at du kan hjælpe os med at få sutten tilbage, og at det kan hjælpe på natte-amningerne, så vi ikke skal vælge mellem at amme for meget eller lade ham græde helt ulykkeligt efter brystet. Det sidste er ubærligt. Så vil jeg næsten hellere amme for meget og se, om det kan løses, når han er hjemme i vante rammer og ikke er midt i separationsfase/tigerspring. Men er det forsvarligt ernæringsmæssigt? Han spiser alle måltider, han skal, men ikke store portioner. Han har masser af sul på kroppen - nærmere for meget end for lidt.
For at opsummere mine mange ord:
Sutten:
Kan vi reintroducere sutten, og hvis ja; hvordan gør vi det bedst?
Tror du ligesom jeg, at den kan redde vores nætter, eller lægger jeg for meget håb i den?
Amning: Kan jeg fortsætte med at amme hver tredje time om natten en måneds tid endnu, uden at det skader min søn? (Selvfølgelig fortsat prøve at undgå det, men ikke sætte "hårdere" ind end vi gør nu).
Mange hilsner
Mor