Svar: Kan vi reintroducere sutten?

15. juli 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Først - jeg tror ikke, at det skader jeres søn, hvis du lige nu prioriterer at amme ham lidt ekstra. Han spiser mange måltider dagen igennem, og I forsøger at tilbyde ham varieret kost. I er på rejse i Asien, og der er rigtig mange indtryk og stimuli, som han skal forholde sig til, det er sandsynligvis også varmt, så hans væskebehov er ganske givet større end det ville være hjemme, han er i separationsfasen og har naturligt behov for ekstra tryghed og nærhed, han har masser af sul på kroppen og lyder ikke til at mangle noget - og så er det også begrænset, hvor meget I skal kæmpe, I skal trods alt også nyde at I holder ferie sammen :) Så skader ham - det tror jeg ikke.

MEN det vil naturligvis være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde en nogenlunde rytme, det vil sige med nogenlunde faste spise- og sovetider. Det vil hjælpe ham til at spise mere og fornemme behov for maden, når det netop er spisetid... Ligesom det vil hjælpe hans indre ur til at få en fornemmelse for, hvornår det er tid til at lege og hvornår det er tid til at sove...

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at få ham til at spise så varieret en kost som muligt, introducere ham for mange forskellige fødevarer osv. Jo mere du kan vænne ham til at spise rigtig mad nu, jo mere forebygger du kræsenhed fremover. Man taler om, at der er forskellige vinduer for, hvornår vi bedst lærer forskellige ting. På visse tidspunkter i vores liv, står vinduerne åbne og det betyder, at vi her lærer bedst, men i takt med at vinduerne lukker mere og mere i, så bliver det sværere at lære... Og i forhold til mad, så siger man at vinduet især står åbent i 7-8 måneders alderen. I denne alder vil de fleste børn have en naturlig lyst til at undesøge ved at komme ting i munden, og derfor smager de ofte på mad i denne alder. De har i denne alder også en naturlig lyst til at bruge deres kæber, de vil gerne tygge, lave tyggebevægelser osv. og det gør det også lettere at servere grovere mad og mad med mere bid i denne alder.

Og i takt med at barnet bliver ældre, så lukkes vinduet mere og mere i, og det bliver derfor sværere at få barnet til at acceptere ny mad, nye smag, ny konsistens osv. Derfor er det vigtigt, at du med den alder han har nu, sørger for hele tiden at udfordre ham smagsmæssigt og også giver ham mulighed for at spise selv. Han skal have mad i stykker - små hapsere, som han kan spise med fingrene, større stykker, som han kan holde i hånden og gnave af og han skal også stadig have mos og grød. Han kan ...

Annonce

... begynde at lære at spise med gaffel osv. og selvom du nu ammer ham og han får en del mælk hos dig, og selvom I er ude at rejse, så vil det være rigtig godt, hvis du stadig er bevidst om at få stimuleret hans "spise- og madvaner" :)

Og så til det, som du egentlig spørger om - sutten.. Jeg tænker, at du godt kan prøve at introducere den igen. Du kan forsøge at erstatte brystet med sutten, så han får den som afslutning på en amning. Du kan også forsøge at give ham den i løbet af dagen, hvor han måske kikker på verden og er optaget af ting I ser, og derfor måske vil acceptere den bedre, fordi han får den, uden at han er ked af det eller sulten...

I kan også prøve, om han selv vil tage den i munden - give ham den i hånden og se om han så selv begynder at vende og dreje den, for at undersøge den med munden og måske igen finde ud af, at den kan bruges til at sutte på... Han har en alder nu, hvor han naturligt blive mere og mere bevidst og viser mere og mere egen vilje, og nogle gange kan det netop hjælpe, hvis det er ham selv, der får mulighed for at styre behovet.

Det kan også være en idé at koble sutten på en sutteklud, trække en stofble igennem suttens ring, så han sammen med en putteklud har en sut, som så måske vil komme i munden hen af vejen...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Om sutten vil redde jeres nætter - det er svært at svare helt entydigt på. Det kan godt være, at du ved at tilbyde sutten 1-2 gange om natten kan strække tiden mellem amningerne, så han drikker mindre mælk og derfor vil spise mere om dagen og dermed også begynde at søge brystet mindre om natten.. på den måde kan tingene jo hænge sammen.

Men det er naturligvis uhensigtmæssigt, hvis han begynder at få sutten mange gange hver nat, hvis han vænnes til at få den i munden en gang i timen - så får I problemer med vanebetinget afbrudt søvn, og han kan i princippet blive lige så uhensigtmæssigt afhængig af sutten, som af brystet. Du skal derfor forsøge at finde balancen mellem at tilbyde ham sutten, uden at gøre ham uhensigtsmæssigt afhængig af sutten...

Kan han drikke vand af en kildevandsflaske eller drypfri kop, så kan vandet både sikre ham ekstra væske og nogle af amningerne erstattes af vand i stedet - og måske vil han synes, at det er dejligt at få sutten sammen med lidt vand, så han får vand at drikke og derefter direkte sutten i munden... Bare en tanke :)

Og hvis han ikke vil acceptere sutten igen, så må det så være sådan. Der sker dog ikke umiddelbart noget ved, at I forsøger :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - og fortsat god rejse til hele familien :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder