Opstart i vuggestue - 11 mdr.

18. maj 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Opstart i vuggestue - 11 mdr.

Kære Helen

Tak for dit råd om valg af vuggestue/ dagpleje. Det var en stor hjælp og vi har nu takket ja til vuggestuen (og bestilt jeres bog ;-)). Men nu overvejer jeg hvornår det vil være bedst for ham at starte. Vi har fået plads fra 1. juni, hvor vi under alle omstændigheder skal betale fra, men jeg er i tvivl om det vil være bedst at han skal starte der eller vente til efter sommerferien, så han starter i slutningen af juli/starten af august.

Jeg har det egentlig lidt svært ved at han skal starte da synes han er for lille til at blive passet ude med mange andre børn og mindre voksentid. Men jeg ved jo godt at mange børn starter væsentlig tidligere (han bliver 1 år i starten af juni) og jeg vil nok alligevel ikke have det meget bedre med det selvom det bliver et par måneder senere. Min datter var 14 måneder da hun startede og det var rigtig svært for hende, men som du også skrev kan de jo sagtens reagere meget forskelligt.

Den væsentligste grund til at jeg overvejer at vente til august er at jeg er nervøs for om opstart i juni vil give ham to indkøringsperioder hhv ved opstart og igen efter sommerferien og om det derved vil give ham en mere hård start på "vuggestue-livet". Vi holder ferie i Juli i mindst 3 uger (håber på 4).

En anden grund er, at han til August formentlig kan gå (på nuværende tidspunkt går han rundt ved møbler og lidt med gå-vogn). Jeg tænker det vil være en fordel at han lærer at gå hjemme, hvor jeg i højere grad kan hjælpe ham, så der ikke er alt for mange "fald-ulykker". Samtidig tænker jeg, at det kan være lidt hårdt at være kravlebarn i en vuggestue hvor større børn jo let kan kommen til at træde på fingrene mv, og hvor de jo også er på legeplads hvor de større børn kører rundt med vogne mv. Men igen ved jeg selvfølgelig godt at de fleste børn kun kravler når de starter i vuggestue, så måske det bare er mig der er lidt pylret ;-)

Argumentet for at starte i juni vil primært være at jeg herved har mulighed for at give ham en langsom og blid start i den forstand at jeg her ikke ...

Annonce

... behøver arbejde særlig meget ( min mand og jeg har eget firma, som han leder hvilket giver denne fleksibilitet). Jeg vil derfor både kunne give ham en lang indkøring (det vil jeg dog gøre under alle omstændigheder) og herefter i resten af juni give ham meget korte dage og måske et par fridage indimellem, hvis der er brug for det.

En anden grund er at han lige nu er et godt sted rent udviklingsmæssigt idet han ikke rigtig udviser seperationsangst for tiden og også er meget nysgerrig på nye ting. Han er blevet god til at lege lidt selv indimellem og har også været passet et par timer af bedsteforældre nogle gange og det er gået rigtig godt og næsten uden han er blevet ked af det. Det har dog kun været i vores eget hjem.

Det der vil passe resten af familien bedst er opstart i juni, særligt fordi jeg har haft vildt meget migræne de sidste par måneder og det efterhånden er ret tiltrængt at jeg kan "trække stikket" helt en del af dagen når jeg har migræne - man kan jo ikke rigtig melde sig syg fra barsel ;-( og jeg har også dårlig samvittighed over at det tager noget af mit overskud i forhold til min datter. Men omvendt vil det jo heller ikke give mere overskud hvis vi får to indkøringer ved at starte i juni...

Jeg er også i tvivl om hvilken model, der vil være bedst i forhold til min datter/storesøster. For fordelen ved at starte i juni vil jo være at lillebror har en længere periode med korte dage, men det betyder jo også, at der så er en længere periode, hvor han bliver hentet før sin storesøster. Jeg vil under alle omstændigheder gøre det du forslog med at forklare det ærligt til min datter og ved en tidlig opstart hvor jeg så ikke vil behøve arbejde så meget den første måned vil jeg så måske til gengæld kunne give min datter en fridag nogle gange hvor det så bare er os to mens lillebror er i vuggestue (når/hvis det går ok med indkøringen).

Som du kan læse har jeg mange forskellige overvejelser og hensyn, og jeg håber du vil dele din vurdering af det med mig.

På forhånd tak for hjælpen ❤️

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!