Brev:
Opstart i vuggestue - 11 mdr.
18. maj 2017
Alder:
11 mdr.
Opstart i vuggestue - 11 mdr.
Kære Helen
Tak for dit råd om valg af vuggestue/ dagpleje. Det var en stor hjælp og vi har nu takket ja til vuggestuen (og bestilt jeres bog ;-)). Men nu overvejer jeg hvornår det vil være bedst for ham at starte. Vi har fået plads fra 1. juni, hvor vi under alle omstændigheder skal betale fra, men jeg er i tvivl om det vil være bedst at han skal starte der eller vente til efter sommerferien, så han starter i slutningen af juli/starten af august.
Jeg har det egentlig lidt svært ved at han skal starte da synes han er for lille til at blive passet ude med mange andre børn og mindre voksentid. Men jeg ved jo godt at mange børn starter væsentlig tidligere (han bliver 1 år i starten af juni) og jeg vil nok alligevel ikke have det meget bedre med det selvom det bliver et par måneder senere. Min datter var 14 måneder da hun startede og det var rigtig svært for hende, men som du også skrev kan de jo sagtens reagere meget forskelligt.
Den væsentligste grund til at jeg overvejer at vente til august er at jeg er nervøs for om opstart i juni vil give ham to indkøringsperioder hhv ved opstart og igen efter sommerferien og om det derved vil give ham en mere hård start på "vuggestue-livet". Vi holder ferie i Juli i mindst 3 uger (håber på 4).
En anden grund er, at han til August formentlig kan gå (på nuværende tidspunkt går han rundt ved møbler og lidt med gå-vogn). Jeg tænker det vil være en fordel at han lærer at gå hjemme, hvor jeg i højere grad kan hjælpe ham, så der ikke er alt for mange "fald-ulykker". Samtidig tænker jeg, at det kan være lidt hårdt at være kravlebarn i en vuggestue hvor større børn jo let kan kommen til at træde på fingrene mv, og hvor de jo også er på legeplads hvor de større børn kører rundt med vogne mv. Men igen ved jeg selvfølgelig godt at de fleste børn kun kravler når de starter i vuggestue, så måske det bare er mig der er lidt pylret ;-)
Argumentet for at starte i juni vil primært være at jeg herved har mulighed for at give ham en langsom og blid start i den forstand at jeg her ikke behøver arbejde særlig meget ( min mand og jeg har eget firma, som han leder hvilket giver denne fleksibilitet). Jeg vil derfor både kunne give ham en lang indkøring (det vil jeg dog gøre under alle omstændigheder) og herefter i resten af juni give ham meget korte dage og måske et par fridage indimellem, hvis der er brug for det.
En anden grund er at han lige nu er et godt sted rent udviklingsmæssigt idet han ikke rigtig udviser seperationsangst for tiden og også er meget nysgerrig på nye ting. Han er blevet god til at lege lidt selv indimellem og har også været passet et par timer af bedsteforældre nogle gange og det er gået rigtig godt og næsten uden han er blevet ked af det. Det har dog kun været i vores eget hjem.
Det der vil passe resten af familien bedst er opstart i juni, særligt fordi jeg har haft vildt meget migræne de sidste par måneder og det efterhånden er ret tiltrængt at jeg kan "trække stikket" helt en del af dagen når jeg har migræne - man kan jo ikke rigtig melde sig syg fra barsel ;-( og jeg har også dårlig samvittighed over at det tager noget af mit overskud i forhold til min datter. Men omvendt vil det jo heller ikke give mere overskud hvis vi får to indkøringer ved at starte i juni...
Jeg er også i tvivl om hvilken model, der vil være bedst i forhold til min datter/storesøster. For fordelen ved at starte i juni vil jo være at lillebror har en længere periode med korte dage, men det betyder jo også, at der så er en længere periode, hvor han bliver hentet før sin storesøster. Jeg vil under alle omstændigheder gøre det du forslog med at forklare det ærligt til min datter og ved en tidlig opstart hvor jeg så ikke vil behøve arbejde så meget den første måned vil jeg så måske til gengæld kunne give min datter en fridag nogle gange hvor det så bare er os to mens lillebror er i vuggestue (når/hvis det går ok med indkøringen).
Som du kan læse har jeg mange forskellige overvejelser og hensyn, og jeg håber du vil dele din vurdering af det med mig.
På forhånd tak for hjælpen ❤️