Bedsteforældre - 10 mdr.

5. juli 2021

Alder:
10 mdr.

Bedsteforældre - 10 mdr.

Kære Helen

Jeg har en sund og glad pige på 10 måneder. Min mor og far (hendes farmor og farfar) er selvfølgelig også meget glade for hende, og vil rigtig gerne være sammen med hende.

Min søster har også et barn (en dreng), som er præcis samme alder som min pige.

Forskellen er bare, at min søster og mine forældre bor i samme by, og mine forældre har derfor set min søsters dreng flere gange om ugen siden han blev født, og de passer ham fast mindst en gang om ugen men oftes to eller flere.

Min søsters dreng er 100% tryg ved mine forældre og det er tydeligt at de allerede er tæt knyttet til hinanden.

Sådan forholder det sig desværre bare ikke mht min pige. Vi bor 4 timers kørsel fra hinanden, og de har måske set min pige i gennemsnit 1 gang pr måned, og har ikke endnu været alene sammen med hende.

Jeg oplever, at hun stadig ikke er helt tryg ved dem, således at hun bliver ked af det, hvis de forsøger at tage hende op i længere tid af gangen. Det første min datter gør, er at søge tilflugt i enten mine eller min hustrus arme, når de kommer på besøg, og hun får øje på dem. Modsat min søsters dreng, som bliver glad når han ser dem.

Jeg kan mærke, at det især går min mor rigtig meget på, ...

Annonce

... at de ikke har sammen tilknytning til min datter, som de har til min søsters dreng. Og hver gang vi taler i telefon sammen, siger hun altid, at nu må hun altså også kunne kende dem og være tryg ved dem, for nu har hun jo set dem mange gange.

Nu kommer de på besøg igen næste uge, og der har min mor spurgt, om det ikke er ok, at de tager hende en tur med i Zoo uden min hustru og jeg. Og forstå mig ret, der er intet andet jeg hellere vil, end at min datter skal tilbringe tid sammen med mine forældre, og jeg stoler 100% på dem, men jeg er bare bange for min datter vil blive ked af det fordi hun ikke har tilbragt nok tid med dem endnu for at føle sig tryg.

Mine spørgsnål er derfor: Hvornår kan man forvente at der opstår en tilknytning mellem min datter og mine forældre når de ser hinanden cirka en gang pr måned? Ydermere skal man forsøge at lade min datter være lidt alene med dem, så de lettere kan få den tilknytning? Min mor siger ofte, at hvis ikke lige min datter kan se min hustru eller jeg, så går det bedre.... eller kræver det på nuværende tidspunkt (10 måneder) at min datter ser dem oftere end en gang hver måned.

Min datter er endnu ikke startet i vuggestue. Det skal hun om 3 uger.

Hilsen
Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far